artikel

Kookboekenschrijvers zoeken het in sfeer

Restaurant

Het beeld van het kookboek verandert sterk. Waar tien jaar geleden een verzameling recepten werd gebundeld, wordt een kookboek nu veel meer opgehangen aan een bekend persoon, gezondheid, of de sfeer van een land of televisieprogramma.

Uitgevers mogen het graag doen: ideeën verzinnen waar een kookboek aan kan worden opgehangen. Zo presenteerde Kosmos-Z&K vorige week het kookboek Villa Felderhof naar de gelijknamige tv-serie. De uitgever bracht ook receptenboeken uit rond tv-programma’s of persoonlijkheden zoals Jamie Oliver en Rudolf van Veen. Uitgevers omarmen zelfs minder voor de hand liggende programma’s. Zo komt Inmerc binnenkort met een kookboek rond het programmam Boer zoekt vrouw.

Kookboeken rond een persoon zijn volgens directeur/uitgever Bert de Groot van Veen, Bosch & Keuning vooral ontstaan door Jamie Oliver die miljoenen kookboeken door de wereld stuurde. ‘Hij is de meest succesvolle kookboekenverkoper. Ook Gordon Ramsey doet het erg goed.’ Oliver stapt met zijn jongste boek, Jamies Italy, in de nieuwe trend van ‘kookreizen’, kookboeken die zijn gemaakt aan de hand van trips door een regio of land.

‘We zoeken associaties. Lezers en kokers willen zich tegenwoordig identificeren met een persoon, streek of land. Zo gaven wij Heerlijk Rome van de Italiaanse Sara Manualli uit. Zij maakt een trip door Rome en laat zo, ook aan de hand van foto’s, zien wat de straatjes en buurten te bieden hebben, al is de specialiteit maar een worst. Mensen vinden het leuk om te zien dat ze daar dan zijn geweest’, licht culinair-redacteur Quinten Lange bij Inmerc toe.

Andere boeken die de sfeer en lifestyle van het reizen opzoeken zijn Casa Moro (Spanje, Portugal en Marokko) en de Curry Bijbel, die achtergronden van de verschillende curries beschrijft. Het Rotterdams Kookboek laat de gerechten van een groot aantal nationaliteiten uit de Maasstad zien en ’80 bites’ is gebaseerd op het beroemde boek van Jules Verne Reis om de wereld in tachtig dagen.

Deze maand komt Erik Spaans met een kook- en wijnboek over streken in Frankrijk onder de naam De smaak van Frankrijk. Cees van Casteren brengt een wijnboek uit over de Chileense wijnen. ‘Spaans toont bij het eten uit de streek ook de wijnen die in die regio bij dat eten worden gedronken’, zegt Lange.

In de reistrend is vooral het Midden-Oosten nu erg populair. ‘Dat zie je ook aan de journalisten en agenten die uit het Midden-Oosten naar allerlei internationale boekenbeurzen komen.’ Een van de boeken in deze trend is dat van Greg en Lucy Malouf.

Zij maakten een reis door Libanon en Syrië. Daarin willen ze niet alleen het verhaal van de burgeroorlogen vertellen, maar ook van het dagelijkse leven in de bekende smalle straatjes. Het is een groot lees- en reiskookboek dat in oktober op de markt komt.

Bij Tirion Uitgevers komt volgend jaar een kookboek uit dat is gebaseerd op de kust, recepten uit restaurants langs de kust. Daarin moet de sfeer van het leven aan de kust spreken, inclusief wat er zoal wordt gegeten. Toch is het volgens woordvoerster Marjolein Driehuis van Tirion vooral de specialiteit die uitgevers zoeken om een kookboek op de markt te brengen. ‘Wat dat dan ook is. Het moet wat extra’s toevoegen aan de verzameling recepten.’