artikel

Week van de Smaak evenement à la Boekenweek

Restaurant

De Week van de Smaak (WvdS) moet uitgroeien tot een evenement à la de Boekenweek. Het nieuwe evenement, dat tot doel heeft dat mensen meer gaan kiezen voor verse producten, wordt gehouden van 24 tot en met 30 september.

Week van de Smaak evenement à la Boekenweek

Honderden activiteiten vinden er in het land plaats om mensen bewust te maken van gezonde voeding. Zo zijn er tweehonderd supermarkten die bij hun klanten een smaaktestje met appels afnemen, stellen 150 restaurants een Week van de Smaakmenu samen, hebben 550 bedrijfsrestaurants van Albron een WvdS-actie en nemen meer dan duizend basisscholen smaaktesten af om uiteindelijk 120.000 smaakdiploma’s uit te gaan reiken.

De activiteiten hebben allemaal een link met proeven. Mensen worden geconfronteerd met de verse smaken van fruit en groente. En à la het Boekenweekgeschenk is er voor iedereen een Smaakweekgeschenk. Dat is een boekje onder de naam ’13 maanden smaak’. Het staat vol met informatie over ambachtelijke, seizoens- en streekgebonden producten.

Kooktas

Meer dan honderd natuurwinkels in het hele land laten klanten van alles proeven. Ook is in die winkels een kooktas te koop met verse producten, op basis van een recept samengesteld door kok Pierre Wind.

‘Het gaat er om dat we een vuist maken naar de industrie. Die heeft het geld om grote reclames voor haar producten te maken. Dat hebben de kleine ondernemingen die verse en pure producten maken niet. Daarom doen we het op deze manier’, vertelt Wind.

Hij is een van de initiatiefnemers van het evenement en heeft samen met organisaties als Euro-Toques, Streekeigen Producten Nederland, Kunsthal Rotterdam, Biologica en Slowfood zitting in de stuurgroep.

De week wordt geopend met een openingsontbijt op zondag 23 september in de Kunsthal in Rotterdam. Daar wordt tevens uit acht kandidaten de Held van de Smaak gekozen; een vertegenwoordiger van verse en pure producten. Naast een oordeel van een deskundige jury kan ook het publiek via de site weekvandesmaak.nl stemmen op een van de kanshebbers.

Vechten

‘De helden van de smaak zijn eigenlijk de vertegenwoordigers van de pure en verse producten in Nederland. Met weinig middelen vechten ze allemaal voor de goede zaak’, vertelt mede-jurylid Peter Klosse, eigenaar van restaurant de Echoput in Hoog Soeren. ‘Maar uiteindelijk is er natuurlijk een persoon die de naam Held van de Smaak voor een jaar draagt.’

De organisatie achter de Week van de Smaak wil scholen stimuleren gezonder voedsel in de kantines te krijgen. ‘Daarom is de actie adopteer een kok op poten gezet’, vertelt Wind.

‘De kok zet op ‘zijn’ school een lobby op om de directie te overtuigen beter en verantwoordelijk voedsel in de kantine te krijgen, want ons evenement gaat natuurlijk ook obesitas te lijf’, aldus Wind.

De kok neemt voor een dag de kantine over door gezond eten aan de kinderen voor te schotelen, ‘maar blijft wat mij betreft na de WvdS ook actief de directie ‘stalken’ totdat die overstag gaat.’

Wind hoopt dat de smaakdiploma’s die op de basisscholen worden uitgereikt uiteindelijk net zo standaard worden als de zwem- en verkeersdiploma. Wind: ‘Dat zou mooi zijn, want het stimuleert zo enorm om uiteindelijk het goede voedsel op tafel te krijgen.’