artikel

De ideale menukaart

Restaurant

Van bruine leren mappen tot beeld-schermen aan tafel. Er zijn verschillende manieren om uw menukaart te presenteren. Ook de inhoud kan variëren. Hoe ziet de ideale menukaart eruit? Wij vroegen het menukaartenmakers.

De ideale menukaart

Een kaart die als een cadeautje is ingepakt, met een grote strik die de gast moet openmaken om de inhoud van de kaart te kunnen bekijken. Een aluminiumkaart die past bij de moderne en industriële inrichting van een restaurant, en een menukaart vol jaartallen en historische feitjes onder de gerechten omdat de eigenaar zo van geschiedenis houdt. Deze voorbeelden illustreren dat het motto ‘Toon mij uw menukaart en ik vertel u hoe uw restaurant er uitziet’ steeds meer opgeld doet in de gastronomie.

De menukaartenleveranciers zien dat restaurateurs hun kaart een afspiegeling laten zijn van hun eetgelegenheid. Niet alleen het uiterlijk is door de jaren heen steeds meer divers geworden, ook de inhoud wisselt vaker. Niet meer een tot twee keer per jaar maar elk seizoen of soms zelf maandelijks is er een nieuwe opsomming van gerechten. Voor u aan de slag gaat, zijn er zeven ‘gouden regels’ voor het samenstellen van uw kaart. We zetten ze op een rij.

1. Verzorgd uiterlijk

Vergeet nooit dat uw menukaart een visitekaartje is voor uw restaurant. Zorg daarom voor een goede eerste indruk. De kaart moet er netjes en verzorgd uitzien. Om te voorkomen dat wijnvlekken en etensresten aan de menukaart kleven, is het zaak om materiaal te kiezen dat gemakkelijk schoon te houden is. Op dit moment zijn aluminium en hard en zacht plastic populair voor de omslag, maar ook hout is in trek. Dat laatste is kwetsbaarder, net als karton of papier. Door papier te lamineren, wordt dit probleem ondervangen. Plastic insteekhoezen voor het binnenwerk zijn goed afneembaar.

2. Stevig en handzaam

Een kaart is bedoeld om ter hand te nemen, dus een handzaam formaat is mooi meegenomen. De standaardformaten A3, A4 en A5 doen het nog altijd goed. Vierkant en rechthoekige modellen zijn het meest voorkomend.

Bedenk ook dat een kaart dagelijks vele malen wordt vastgepakt en doorgebladerd. Daarom moet het gebruikte materiaal voor de kaft en het binnenwerk stevig zijn.

3. Leesbaar

Voor zowel jonge als oudere gasten moeten de gerechten op de kaart goed te lezen zijn. Kies daarom een lettertype dat duidelijk zichtbaar is en zonder al te veel tierlantijnen. Het lettertype Arial staat bijvoorbeeld bekend vanwege haar simpelheid. Stem uw keuze af op uw bedrijf. Past de stijl bij uw restaurant en inrichting? Mocht u verschillende lettertypes gebruiken, zorg er dan voor dat ze uit dezelfde familie komen. Dat creëert rust op de pagina’s.

4. Heldere taal

Bij het lezen van de opsomming van gerechten moet een gast meteen weten wat hij voorgezet krijgt. Gebruik daarom heldere taal. Overdrijf niet met uitvoerige beschrijvingen, maar houd het kort en bondig. Houd de toon zakelijk en neutraal.

5. Voorkom taalfouten

Taalfouten op menukaarten zorgen voor ergernis bij gasten. Bovendien staat het erg slordig. Zorg daarom voor de juiste spelling (zie kader Château Briljant). Gebruik de spellingscontrole op uw computer, maar let goed op met culinaire termen. Deze hebben vaak een iets andere schrijfwijze die niet in alle spellingswijzers staat. Een handig hulpmiddel is het Gastronomisch woordenboek van Tony Dumoulin (Culinaire Boekerij, ISBN 90-215-9516-8). Wie het zekere voor het onzekere wil nemen, schakelt een speciaal tekstbureau in dat menukaarten controleert. Zoals CheckMenu in Bussum of Correctmenu in Hilversum.

6. Logische indeling

Omdat in Nederland nog steeds gebruikelijk is om het diner te beginnen met een voorgerecht, gevolgd door de hoofdschotel en het dessert, is dit ook de meest logische indeling. Net zoals het links uitlijnen van de tekst. Kies voor elke gang een aparte pagina, dat maakt het overzichtelijk. Dat geldt ook voor de vermelding van de prijzen onder elkaar, achter elk gerecht. Gebruik daarbij tabs.

Wie een bepaald menu of aanbieding onder de aandacht wil brengen, kan daarvoor het beste een afwijkende kleur gebruiken of de tekst omkaderen zodat deze in het oog springt.

7. Eigen inbreng

Zoals gezegd: steeds vaker is de menukaart een afspiegeling van uw restaurant. Laat hierin elementen uit uw bedrijf op subtiele wijze terugkomen. Dat zijn niet alleen items als uw naam en logo, maar ook een opvallende foto of een mooie tekening op de kaft of ter ondersteuning van de gerechten maken uw kaart al persoonlijker. Laat via uw menukaart zien wie u bent!

8. Digitaal

In trendy restaurants rukken ze op: digitale menukaarten. Beeldschermen met daarop menu’s en gerechten. Zitten we straks met een muis in de hand de menukaart te scrollen? Of heeft de printversie toch toekomst? Veel menukaartenleveranciers zijn er stellig van overtuigd dat de digitale kaart niet zo’n vaart zal lopen. Beeldschermen zijn minder goed bestand tegen vocht en vet, is een van de gehoorde argumenten.

Châteaubriljant

Taalfouten zijn ergerlijk. Wat zijn de meest voorkomende missers op menukaarten?

-châteaubriljant (fout) in plaats van chateaubriand (goed)

-lamsrekjes (fout) in plaats van lamb’s racks (goed)

-cream frais (fout) in plaats van crème fraîche (goed)

-padenstoellen (fout) in plaats van paddenstoelen (goed)

-zeisoensgroentes (fout) in plaats van seizoengroenten (goed)

-bouillabaise (fout) in plaats van bouillabaisse (goed)

-gaspaccio (fout) in plaats van gazpacho (goed)

-thijm (fout) in plaats van tijm (goed)

-stampotje (fout) in plaats van stamppotje (goed)

-caramel (fout) in plaats van karamel (goed)

Bron: www.correctmenu.nl

Met dank aan:

Bert Jansen (CheckMenu, Bussum), Rémon Kortman (Menu à la carte, Menukaarten.nl), Ger Koreman (Dea Drukkerijen, Amsterdam), Michel Vernie (Publica), Paul Jeurissen (Place Add, Maastricht).