artikel

Voor of tegen wisselende restaurantprijzen?

Restaurant

Leo van Eeghem, sectorvoorzitter Restaurants van Koninklijk Horeca Nederland (KHN), wil prijsdifferentiatie volgens de yieldmanagement-methode, zoals gebruikelijk in de hotellerie, toepassen in de restaurantsector. Dus dagelijks werken met verschillende prijzen, om zo dalmomenten terug te schroeven. Wat vindt u van dit plan?

Voor of tegen wisselende restaurantprijzen?

De reacties tot nu toe

Het idee is zo gek nog niet op het eerste gezicht, maar hoe haalbaar in de praktijk? Meer rekenwerk, hoe zit dat dan met de kaart, die kan niet iedere dag wisselen van prijs. Wat te denken van de voorgeprogrammeerde kassa’s, etc, etc.

Voor de dagelijkse menu’s zou dit wel kunnen, maar eigenlijk wordt dit al volop gedaan. Vaak zijn er aanbiedingen op dalmomenten. Reclames, lokkertjes met scherp geprijsde menu’s.

Kortom het lijkt allemaal heel nieuw en revolutionair, maar is oude wijn in nieuwe zakken als u het mij vraagt.

Bureau Knapen

Onder de nog steeds opgaande reclameslogan ‘onderschat de domheid van het publiek niet’ verwijs ik de dames en heren restaurateurs naar hun naar eigen inzicht gemaakt beleid t.a.v. ondermeer gehanteerde prijzen. Het is schrijnend om te constateren dat vele producten niet of nauwelijks in verhouding staan met de prijzen. Laat staan de zo geroemde gastvrijheid en service.

De vele eendagsvliegen in restaurantland maken het beeld voor het brede publiek troebel. Het brede publiek weet niet eens meer waar een restaurant voor staat. Al jaren spant het management / beleidsmakers het paard achter de wagen. Is het niet de invoering van de Euro dan wel de inflatie of het nauwelijks kunnen aantrekken van personeel.

Belangrijke factoren die ‘onrust’ veroorzaken in restaurantland.

Het zijn tranentrekkers! Wat omzetverhoging of optrekken van winstmarges.

Kortom; Restaurateur; laat zien waar je voor staat [denk aan de drempel]. Kook met ziel en zaligheid en wees gastvrouw/heer.

Het publiek wordt eindelijk zelfstandig en heeft derhalve ook een mening.

De reacties van ondermeer de heren Overman & Van der Veen spreken boekdelen. Het typeert sommige reacties die m.i. ingegeven zijn door enige mate van angst. [overkomt het ook mijn toko?]

Luigi E. Lienaerts

Het lijkt mij een uitstekend plan en ik ben er van overtuigd dat het werkt. In het verleden heb ik het early-bird-principe toegepast op de vrijdag en de zaterdag en dat gaf ook een enorme omzetstijging. Onze gasten blijven op donderdag, vrijdag en zaterdag wel komen. Daar moet je je prijs en/of bezetting maximaliseren, maar juist op de mindere dagen moet je met je prijs gaan yielden. Ik heb van een aantal restaurants vernomen dat de Restaurantweek van American Express geweldig succesvol is. Dat is in feite ook yield-management. Ik steun het plan van harte!

Loek Beeren, Ma Flo BV, Overveen

Het voeren van een horecabedrijf kan zeker geen hobby zijn. De felle concurrentie, de marktontwikkelingen en de status van de economie zijn factoren waar toch professioneel mee moet worden omgegaan. Dus als blijkt dat er in de bedrijfsresultaten dipjes ontstaan dan lijkt/is het een ‘open deur’ om daar iets aan te moeten/gaan doen.

Grotere en kleinere horecabedrijven zullen bedrijfsmatig te werk moeten gaan en ook het anticiperen op dipjes maakt daar deel van uit. Dat het creatief invullen van daluren nuttig en noodzakelijk zullen zijn, is natuurlijk vanzelfsprekend.

Ik neem aan dat de dames en heren uitbaters dat zelf zullen kunnen inzien en dat KHN hun hierbij wil helpen is lovenswaardig. Maar ik hoop dat horeca Nederland zelf snel genoeg handelt.

Benno Renaud, Business navigator

Ik denk dat we meer gebaad zijn bij een werkelijke prijs/kwaliteit overeenkomst. Verder is de bediening vaak zeer ondeskundig. Doe daar eerst eens wat aan.

Kees Overman

Als frequente bezoeker van de (betere) restaurants lijkt mij dit een uitstekend initiatief. Het is hoog tijd voor meer flexibiliteit in de menukaart. Klein voorbeeld; niet een ieder is gecharmeerd van de vaak dure ‘koffie compleet’ na afloop van een maaltijd. Ook alleen een kop koffie moet mogelijk zijn. Sterker, waarom geen koffie zwart op de kaart, geen melk geen suiker. Kostprijs van deze twee producten is bijna gelijk aan de koffie zelf, vooral als de kostbare melkcups worden gebruikt. Voor de ondernemer maakt het niets uit. Sterker, bij een slimme prijssetting is het voordeliger. (klein detail, maar toch, onderscheid is belangrijk.)

A van der Veen

Hoe zit het met de vaste prijscalculatie? De belasting hanteert toch ook vaste in en verkoop voor winst en omzetbelasting? Alleen maar kortingen in de daluren of ook prijsstijging bij pieken? De consument weet zo niet meer waar hij aan toe is. Kleinere bedrijven moeten iemand in dienst nemen om nog meer administratie te verwerken. Als ik ergens kom en ik zie staan ‘twee halen één betalen’ denk ik bij voorbaat al dat ik de vorige keer ben bedonderd.

Jos Verhagen, cafe restaurant De Wekker, Reusel

Wanneer we streven naar een lagere administratieve werkdruk is dit waarschijnlijk niet een idee wat veel restaurateurs zal aanspreken. Zeker in een sector waar op kleinere schaal gewerkt wordt zonder veel automatiseringsystemen zal dit een flinke extra hoeveelheid werk met zich meebrengen. Ook ben ik van mening dat de restaurants die nu worden uitgesloten van deelname (de topzaken) juist mee zouden moeten doen. Daar deze bedrijven volgens mij meer te maken hebben met dalmomenten. Mijn restaurant (middenklasse) heeft hier toch minder last van. Wil je een breed draagvlak hebben, en er worden al direct restaurants uitgesloten van deelname, dan geeft dit niet echt een draagvlak wanneer je voor het eerst met dit idee komt.

R.G.J. Hoeppe, Restaurant De Eetgelegenheid, Zaltbommel

Zelf heb ik ervaring in één en twee sterrenrestaurants. Op dit moment beheer ik het management van zowel een brasserie-bistro en een restaurant net onder top niveau. En ik ben twaalf jaar eigenaar geweest van een theaterrestaurant.

We weten allemaal dat het product in de horeca niet zomaar de prijs heeft die de consument er voor moet betalen. Hier is een uitgebreide calculatie aan voorafgegaan. We hebben allemaal te maken met de hoge personeelskosten.

Het dalurenproject van de heer Van Eeghem klinkt leuk, maar restaurants kampen uitsluitend met daluren als deze nog een lunch (12.00 – 14.00 uur) en diner (18.00-22.00 uur) draaien. Maar dan zijn er geen werkelijke daluren. Op dat moment (14.00-18.00 uur) zijn de medewerkers bezig met de mise en place. Of om de uren te drukken wordt er gebruik gemaakt van de zogenaamde split – breakdiensten.

Kortom we moeten niet proberen de omzet te verhogen in onze sector, maar het winstpercentage moet omhoog. De beoogde omzetverhoging kan hiervoor van belang zijn maar niet met een dalurentarief.

Eric de Bakker

Zeer goed idee!

Roland Peijnenburg, Restaurant de Zwaan, Etten-Leur

Ik vind het een interessante stelling. Het idee lijkt uitvoerbaar. Yieldmanagement is een bekend verschijnsel, alleen nu uitsluitend toegepast op eten en drinken. Maar ook daar is het al een bekend verschijnsel. Er zullen ongetwijfeld mensen met tegenwerpingen komen, omdat een lagere prijs voor dranken gedurende een bepaald tijdstip doet denken aan een soort ‘piekuur’ in cafés.

Flexibele prijsstellingen kunnen een doeltreffend middel zijn, zeker omdat mensen steeds meer en langer genieten van VUT/pensioen en vrije tijd. Het segment van 55+, mensen met tijd in de dalmomenten, zal hier zeker van profiteren en daarmee dus de horeca.

Het spelen met de prijzen moet echter niet steeds verschillen per dag. Er zijn vaste patronen gedurende de weken te onderscheiden van piek en dal. Om dit experiment te laten slagen lijkt het mij beter voor ondernemers om vaste momenten te kiezen om lagere prijzen te voeren, in plaats van wisselende prijzen per dag. Het blijft horeca, geen veiling.

Ricardo Eshuis, Edu’Actief

Dagelijks kassa’s aanpassen, gegevens naar websites sturen, etc. De horecaondernemer is al druk genoeg. Kortom, slecht idee.

G. Willigenburg

Slecht idee, want dat wordt door de horeca onherroepelijk en ongetwijfeld weer aangegrepen om prijsstijgingen door te voeren. De dalmomenten worden heus niet goedkoper, maar in de piekuren gaat men gewoon meer rekenen. Elke andere verwachting is naïef.

Nanka Toghyani, Jan Schipper Compagnie

Wat een vreselijk plan. Nu het afdingen in Nederland gemeengoed is geworden, gaan wij dat dan ook bewerkstelligen voor restaurants. Volgens mij zet je daar een prijzenslag mee in werking, waar uiteindelijk geen enkele horecaondernemer op zit te wachten.

De hotellerie is ons voorgegaan met alle websites waar je voor een rampprijs hotelkamers kan boeken. Natuurlijk heeft dat ook geholpen de hotels in de weekenden vol te krijgen, maar de gast gaat toch ook wennen aan de (te) lage prijstelling. Uiteindelijk worden wij dan prijsvechters in plaats van aanbieders van een onderscheidend kwaliteitsproduct.

Nino de Boer, Café en Brasserie de Jonge Haan en Drink – en eetgelegenheid Tafelberg

Als horecaondernemer op een villapark en bieder van zalenaccommodatie heb ik veel te maken met dalmomenten. De prijs afhankelijk maken van de bezettingsgraad is in mijn ogen een goede oplossing. In Noord-Nederland is het moeilijk om de mensen op doordeweekse avonden in je restaurant te krijgen. Ik heb goede hoop dat dit wel zal gaan met deze aanpassing. Ik ben enthousiast en zal ook graag meedoen met dit experiment.

Timo Kok, Restaurant ‘t Binnenhof

In Frankrijk en Italië is men gewend aan sterk schommelende ‘dagprijzen’, waarbij de suggestie wordt gewekt van ‘dagelijks voordelig en vers voor u ingekocht op de markt’. In het gros van die zaken wordt dat dagelijks aangekondigd door een handgeschreven menusuggestie, samen met de vaste standaard menukaart te overhandigen. Het prijsverschil wordt daarmee zeer duidelijk aangetoond.

Het gros van de klanten reageert zeer positief door grosso modo die dagsuggestie te bestellen. Zonder moeite kun je dat uitbreiden met je wijnsuggestie, behorend bij zo’n dagmenu.

Persoonlijk lijkt mij zo’n systeem veel beter, omdat je met schommelprijzen afhankelijk van je bezettingsgraad veel sneller met je vaste klanten in aanvaring komt. Omdat ze op verschillende dagen voor hetzelfde product verschillende prijzen moeten betalen. Stel je maar eens die verhitte discussies voor.

Voor ondernemers ligt zo’n systeem veel beter in hun gevoel dan het ‘grootgrutters-voorstel’. Met het buitenlandse systeem kun je tot een half uur voor je met de service begint je prijs voor die middag of avond bepalen. En bij grote drukte kun je gewoon hoger inzetten dan bij een geringe bezettingsgraad. Zonder enigerlei discussie.

Theo Coenegracht, afdelingsvoorzitter Maastricht & Heuvelland van KHN

Zorg voor beter inkoopprijzen, dan heeft men zulke acties niet nodig. Het is van de zotte wat fabrikanten en de leveranciers vragen. Supermarkten zijn vaak vele malen goedkoper. Kijk naar Heineken en Deli XL. Dit waren leveranciers van ons, echter door de behoorlijk hoge prijzen niet meer. Dit geld ook voor de overheid.. Sena, Buma, lonen en belastingen, verzekeringen. De horeca is een grote melkkoe. Zelf hebben we een Diner for Two opgezet en dat leverde inderdaad wel klanten op, maar volgens mij geen blijvers. Althans, zeer weinig.

De horeca moet toegankelijker worden door betere inkoopprijzen en lagere belastingen. Dat levert klanten op en ook de mensen met de krappere beurs kunnen eens wat anders eten dan Chinees of wok. Kijk naar Duitsland, daar kan het toch ook.

Marc Schreurs, Brasserie De Maasterp

Een leuk voorstel van onze voorzitter. Men zou een tijdprijs kunnen maken met een vaste korting op de daluren. Van 12.00 tot 14.00 uur normale prijs en dan elk uur van bestellen naar beneden en weer naar boven tot 20.00 uur . Dus:

van 15.00 uur tot 16.00: 10%

van 16.00 uur tot 17.00: 20%

van 17.00 uur tot 18.00: 10%

Ook kunnen we wat klantvriendelijker zijn door een beetje stokbrood vooraf goedkoper te serveren i.p.v. € 3.50 per persoon en water voor een redelijke prijs (geen 8 of 9 euro per fles). Dat komt bij veel mensen wat klantvriendelijker over. Want het eten kan wel lekker zijn, maar als men later de rekening bekijkt, praat men meer over het dure water dan het eten.

De prijs en kwaliteit moeten meer in verhouding zijn, willen wij onze gasten meer tot uitgaan zetten en zodoende ons imago van duur omzetten naar gastvrij. Onze bezoekers zijn kwaliteitbewuster dan we denken.

Martin de Vries

Degenen die al eens in Amerika zijn geweest kennen dit ‘fenomeen’ al lang. Hier komt de hele yield-geschiedenis ook vandaan. Typisch dat wij altijd zo achter moeten lopen. Ik denk dat dit ligt aan te veel oude restauranthouders/koks.

Gijs Nass

Ik denk hier positief over. Nu in de vakantietijd is de bezettingsgraad een stuk hoger

dan buiten deze periodes. Zelf zie ik met zorgen het najaar al weer tegemoet, tenminste

na de herfstvakantie. We gaan zelf ook al nieuwe impulsen voeren vanaf september op de zaterdagavond:4=3.

Vier personen, waarvan het goedkoopste menu niet in rekening wordt gebracht. Verder hopen we via een extra impuls meer omzet te gaan halen uit drankjes.

Jan Dijsselhof, Restaurant Nieuw Hancate, Hellendoorn

Misset Horeca Interactief

@ Uw reactie mailen

Plan van Van Eeghem