artikel

Karpendonkse Hoeve* over Groupon-actie

Restaurant

Een goed gesprek met Niven Kunz deed Ingrid van Eeghem van sterrestaurant De Karpendonkse Hoeve in Eindhoven besluiten in zee te gaan met Groupon. Ze hoopte op 1500 couverts, het werden er 4100. ‘En het aantal repeating guests ligt opvallend hoog.

Karpendonkse Hoeve* over Groupon-actie


Hoe is de Groupon-actie bevallen?


‘Tot nu toe goed, vouchers kunnen nog tot eind augustus worden gebruikt. Ik hoopte op 1500 couverts, het zijn er 4100 geworden. Daaronder veel nieuwe gasten uit de directe omgeving en 600 uit België, onder andere Brussel en Kortrijk. Wat opvalt, is dat deze mensen echt een avondje uit zijn. De sfeer is heel relaxed. Eén vaste gast zei op een avond tegen me ‘dat er veel mensen met bonnetjes waren’, maar dat vond hij eigenlijk ook wel weer leuk. De voucher proberen we bij binnenkomst in te nemen, dat geeft toch een ander gevoel aan tafel.’


Wat heeft het opgeleverd?


‘We hebben 4100 vouchers verkocht. Op dit moment ligt de gemiddelde besteding aan drank op 41 euro per persoon. Plus het bedrag per persoon dat ik overhoud aan de voucher.’


Wat waren de kosten?


‘De actie is een proeverij van tien gangen en die kost 99 euro voor twee personen en 169 euro voor vier personen. Per couvert draag ik 12 euro af aan Groupon, de btw-afdracht heb ik uit de afspraak gehouden. De keukenmarge in april is gelijkgebleven, eigenlijk zelfs licht gestegen, ondanks of dankzij Groupon.’


Waarom bent u met Groupon in zee gegaan?


‘Ik las op MissetHoreca.nl over de deal van Niven Kunz met Groupon. Ik heb hem gevraagd naar zijn ervaringen en hij heeft mijn ogen geopend. Daarnaast heb ik goed gekeken naar de reacties onder het artikel, dat heeft me nog enkele voordelen opgeleverd. Het is een manier om onze doelgroep te vergroten en ambassadeurs te kweken.’


Merkt u dat de ‘Groupon-gasten’ terugkomen?


‘Het aantal repeating guests ligt verrassend hoog. Ik schat dat ik zo’n 10 procent van de gasten die al zijn geweest, een tweede keer terug heb gehad. De meeste mensen geven bij hun vertrek aan dat ze nogmaals komen, al weet je natuurlijk niet of ze dat ook daadwerkelijk gaan doen.’


Zou u het weer doen en raadt u het andere ondernemers aan?


‘Dat gaan we bekijken als de actie is afgerond, maar onaantrekkelijk is het niet. Naast het financiële aspect merk ik heel veel gezelligheid in de zaak, ook onder het personeel. Het werkt toch lekkerder als de tafels gevuld zijn. Ik raad het collega’s die er de ruimte voor hebben, zeker aan. Ik zou me kunnen voorstellen dat er twijfels zijn bij restaurateurs met relatief weinig couverts. Wij hebben veel vierkante meters en stoelen en die wil ik gevuld hebben.’