artikel

Restaurateurs over eerste Heerlijk10Daagse

Restaurant

Heerlijk.nl hield van 21 tot en met 30 mei de eerste Heerlijk10Daagse (H10D). In zo’n 350 (ster)restaurants konden gasten voor 25 euro (35 euro bij sterzaken) een driegangendiner nuttigen. MissetHoreca.nl hield een kleine enquête en ontving een reactie van Bert van Buschbach (De Compagnon in Amsterdam), Jan en Patricia Marrees (Bretelli* in Weert), Robert-Jan Smeding (Tante Koosje* in Loenen a/d Vecht) en Gerrit van den Berg (Solo* in Gorinchem).

Restaurateurs over eerste Heerlijk10Daagse

Bert van Buschbach, De Compagnon in Amsterdam
‘We hebben ongeveer 150 gasten gehad, dat hadden er best wat meer mogen zijn. Omdat we midden in Amsterdam zitten, was het echter geen probleem om de tafels gevuld te krijgen. Het aantal annuleringen kwam uit op vier tafels. De gasten die zijn geweest, hebben aardig verteerd, daarover dus geen klachten. Het evenement krijgt voor de originaliteit van mij het cijfer 4, want het is een regelrechte kopie van de Restaurant Week. Ik vond de gasten wel leuker dan die van de Restaurant Week, al komt dat misschien omdat de Heerlijk10Daagse nieuw was en kleiner. De volgende keer zal dat wel beter in balans zijn en krijgen we vast ook last van schrappers.’

Jan en Patricia Marrees, Bretelli* in Weert
‘Voor het diner waren alle beschikbare plaatsen gereserveerd, voor de lunch was minder animo. Ik denk dat wij ongeveer tweehonderd reserveringen hadden, verdeeld over de zes dagen dat we deelnamen. Geen slechte score. Er waren wel annuleringen, maar die werden snel gevuld door nieuwe reserveringen. Ik vind het heel knap dat ze de eerste keer zoveel gasten hebben kunnen binnenhalen.’

‘Het enige nadeel was dat we vijf keer meemaakten dat er een tafel voor de deur stond die niet op de reserveringslijst stond! Op één avond ging het zelfs om twee tafels. We ontvingen iedere morgen netjes een lijst met de reserveringen. In de meest gevallen konden we het oplossen, maar we hebben twee tafels moeten wegsturen omdat we echt geen plaats hadden. Een onprettige situatie. Gelukkig namen deze mensen het sportief op en hebben we de reserveringen kunnen verplaatsen. Dat is precies het tegenovergestelde van de Restaurant Week. Daar hadden we op het laatste moment veel annuleringen en tafels die daardoor niet meer werden gevuld.’

‘Om te kunnen ontdekken waar het is misgegaan, hebben we deze gasten gevraagd hun bevestigingsmail naar ons toe te sturen. Tot op heden hebben we die niet ontvangen. Daarom is ons nog niet duidelijk of de fout ligt bij H10D of bij de gast.’

‘Ook opvallend vonden we dat er veel extra gangen zijn verkocht, wij schatten in wel 75 procent van de gevallen. Verder regelmatig een glaasje champagne als aperitief of een redelijk goede fles wijn. Het gemiddelde bestedingspatroon ligt hoger dan tijdens de Restaurant Week. Wij hebben het evenement als zeer positief ervaren en doen de volgende keer weer mee.’

Robert-Jan Smeding, maître Tante Koosje* in Loenen aan de Vecht

‘Wij zijn zeer tevreden over de organisatie. Het initatief is natuurlijk al voorgedaan door de Restaurant Week enkele jaren geleden en Heerlijk.nl probeert een vergelijkbaar iets. Wij hebben tussen de 150 en 170 reserveringen gehad en die klopten allemaal als een bus. Daaronder geen enkele no show. Annuleringen komen er altijd. Gasten reserveren ruim van tevoren en maken meerdere reserveringen bij verschillende restaurants. Een paar dagen voordat ze gaan eten, maken ze dan hun keuze. Alle annuleringen werden weer snel opgevuld.’

‘Wij gaven de gasten de mogelijkheid om hun driegangenmenu uit te breiden met een vierde en een vijfde gang. Hiervan werd goed gebruikgemaakt. Regelmatig werden er bovendien mooie wijnarrangementen besteld. Wij doen altijd graag mee met dit soort acties. Het levert veel nieuwe gasten op en het restaurant zit elke dag vol. Voor de keerste keer vind ik dat ze het super hebben gedaan.’

Gerrit van den Berg, souschef Solo* in Gorinchem
‘Het was een zeer positieve ervaring. Het aantal reserveringen was goed, en de organisatie ook. Helemaal leuk vonden wij het dat we door Arthur Bassant van Heerlijk.nl werden benaderd voor een tv-optreden, dat gaf een hoop positieve reacties. Vanzelfsprekend warem we daarmee heel blij.’