artikel

Track record: sterchef Martijn Kajuiter

Restaurant

Martijn Kajuiter, succesvol Nederlander in het onrustige Ierland. In 2007 verliet hij restaurant De Kas in Amsterdam voor een avontuur bij het Cliff House Hotel in het Ierse Waterfort. In 2010 werd hij beloond met een Michelinster. Via @kajuiter deelt de chef-kok sinds 14 januari 2009 via Twitter wat hij allemaal meemaakt. Ruim 2000 mensen volgen zijn verrichtingen.

Track record: sterchef Martijn Kajuiter
Martin Kajuiter. Photo: Anthony Woods

Social media-paspoort
Twitter: @kajuiter 2065 volgers
Facebook: niet
LinkedIn: 307 connecties
Favoriete app: Tweetdeck

Is actief met social media, omdat…

‘Het is met name Twitter waarmee ik bezig ben. De redenen: dat mijn vrouw weet wat ik zoal doe op een dag, maar daarnaast vooral voor het contact met gasten en collega’s. En de interactie met totaal onbekenden, die op de een of andere manier toch een klik met je hebben of een interesse delen. Bij tijd en wijle gebruik ik het ook als een soort uitlaatklep om de emoties van het moment te delen en af en toe uit onverwachte hoek een reactie, begrip of soms ook onbegrip te krijgen.’

Zakelijke voordelen?
‘Nieuwe contacten en directe feedback.’

Geeft zichzelf het rapportcijfer, omdat…
‘Voor Twitter een 7. Ik stuur regelmatig een tweet en probeer altijd te reageren. Ik ben altijd mezelf als ik tweet. Ik gebruik het niet voor sales- of marketingdoeleinden, daarvoor vind ik het medium niet geschikt. Mijn cijfer voor LinkedIn is een 4: ik ben er wel, maar doe er helemaal niets mee…’

Heeft voor de komende periode de ambitie…
‘Frequenter mijn vrouw en kinderen in Nederland op te zoeken; mijn tweede kookboek af te ronden en mezelf langzaam onzichtbaar te maken binnen de keukenorganisatie, zodat mijn keukenchef Kwanghi Chan het in drie jaar kan overnemen.’

Meest opmerkelijke moment tot stand gekomen via sociale media…
‘Ik zou het nog niet weten. Zodra me wat opmerkelijks overkomt, laat ik het direct weten.’

Mijn geheimtip is?
‘Gebruik sociale media niet als een verkooptool, maar wees echt en probeer altijd te reageren op een op jezelf gerichte mention, zowel positief als negatief. Twitteren doe je in goede en in slechte tijden.’

Bekijk hier de Track record van Jos de Winter
Bekijk hier de Track record van Ronald van den Hoff
Bekijk hier de Track record van Bart Blikman
Bekijk hier de Track record van Jonnie en Thérèse Boer