artikel

Track record: Richard Ekkebus

Restaurant

Richard Ekkebus: Nederlandse (Michelin)ster in Hongkong. De Nederlander is chef-kok van Amber Restaurant in The Landmark Mandaring Oriëntal, nummer 44 in de Best 50-lijst van St. Pellegrino. Op Twitter sinds 23 mei 2010 actief met het account @RichardEkkebus. ‘Ik communiceer met mensen aan de andere kant van de wereld die ik niet ken.

Track record: Richard Ekkebus

Social media-paspoort
Twitter: @RichardEkkebus 1246 volgers
Facebook: 1360 vrienden
LinkedIn: 1798 connecties
Favoriete app: Mandarin Oriental Hotels-app natuurlijk…

Is actief met social media, omdat…
‘Allereerst is het een fantastische manier om in contact te blijven – zeker als expat – met vrienden en oud-collega’s. Ongelooflijk met wie ik weer in contact ben gekomen: een oude vlam, een oud-buurjongen en een klasgenoot….van de kleuterschool! Verder is het facinerend om te zien tot hoeveel informatie ik toegang heb op ieder moment van de dag en waar ik ook ben. Een stroom aan non-stop informatie, dankzij de mobiele telefoon. Daarnaast een manier om mensen te informeren over wat ik interessant vind en de projecten waarmee ik bezig ben te delen. We kunnen niet meer ontkennen dat social media het landschap van de communicatie hebben veranderd, en ik denk alleen maar ten goede. Ik communiceer met mensen aan de andere kant van de wereld die ik niet ken, maar die geïntereseerd zijn in wat ik doe of in wat ik heb te vertellen.’

Wat zijn de zakelijke voordelen van het social media-gebruik?
‘Betrekt gasten bij wat er gebeurt in het bedrijf en het is een fantastisch middel om mijn kennis te delen en gasten te binden.’

Geeft zichzelf het rapportcijfer, omdat…

‘Een 7 omdat ik dagen heb dat ik vind dat ik het aardig doe, maar ook dagen dat ik minder goed scoor. De tijd om het consequent goed te doen, ontbreekt me. En een 7, omdat ik super kritsich blijf op mezelf.’

Heeft voor de komende periode de ambitie…
Wij zijn erg druk bezig met Weibo: de Chinese Twitter. Dit is met 300 miljoen gebruikers een powerhouse in social media. Het is intraditioneel Chinees en voor mijzelf nog niet te gebruiken. Het is echter een goede manier om effectief te communiceren in een enorme markt. Ook nog eens een markt waarmee ik me volop bezig houd en die me intrigeert. Daarover snel meer ;-).’

Meest opmerkelijke moment tot stand gekomen via sociale media…

‘Een mevrouw die geen reservering kon krijgen in Amber en dat via Twitter liet weten. Ik heb dat opgepikt en haar rechtstreeks gecontacteerd toen er een tafel vrij kwam. Sinds die tijd is ze een van de trouwste gasten.

Mijn geheimtip is?
‘Sharing is caring!’