artikel

Zes foodhotspots in Helsinki

Restaurant

De voormalige designhoofdstad van de wereld uit 2012, Helsinki, biedt inspiratie voor hippe horecaconcepten. In warenhuizen, restaurants en op straatfestivals spelen pure, natuurlijke ingrediënten uit de regio de hoofdrol. Op uitnodiging Van Unilever Food Solutions maakte Misset Horeca een foodtrendtour door de Finse hoofdstad langs zes hotpsots. Design, horeca en gezonde voeding gaan hand in hand bij de Noordelingen. De natuur blijkt verrassende creaties als bubbels met dennensap en gevriesgedroogd mos op te leveren. Rendier wordt als ultiem natuurlijk vlees gezien.

Zes foodhotspots in Helsinki
Zes foodhotspots in Helsinki

1.Hietalahti Markthal: grootste biomarkt

Wie wil weten hoe en wat de Finnen thuis eten, gaat naar de Hietalahti Markthal. Deze overdekte markt is al 110 jaar oud en is tegenwoordig de grootste biomarkt van Finland. Lokale producten als zalm, kaviaar, rendiervlees, paddenstoelen en allerlei bessen voeren de boventoon. De meesten zijn biologisch.
Verschillende vis-, wild-, vlees- en groente-aanbieders verkopen hun waar vanuit hun counter. Tegelijkertijd is het mogelijk om ter plekke de voeding te consumeren. Bij binnenkomst zijn daarvoor twee verschillende café-achtige plekken te vinden.
Vaak wordt verwacht dat Finnen net als andere Scandinavische volken, viseters zouden zijn, maar niks is minder waar. Per week eten ze meer vlees dan vis. Zo’n 25 kilo vlees per persoon per jaar ten opzichte van 15 kilo vis. Vooral varkensvlees is geliefd, gevolgd door kip en rund. Daarom is de overheid een campagne gestart om de Finse bevolking te stimuleren om twee keer per week vis op te eten.
Een ander populair Fins fooditem is rendiervlees. In Finland zijn er drie keer zoveel rendieren als mensen. De Finnen zien dit vlees als het meest pure, natuurlijke voedsel . Het wordt ook wel ‘happy meat’ (gelukkig vlees) genoemd omdat de beesten de hele dag in de vrije natuur rondscharrelen en natuurlijke grondstoffen tot zich nemen. Opvallend weetje dat onze gids tijdens de trendtoer door Helsinki ons influistert: zelfs Finse vegetariërs eten om deze redenen rendier. Het meest gegeten gerecht met dit wild is stoofpot.

2. Restaurantdag in het Pest-park

In steeds meer landen –en ook in Nederland- is de trend overgewaaid van eetfestivals waar mensen een dag een restaurant kunnen openen. Ze komen bij elkaar op een centrale plek waar ze eten aan bieden dat ze thuis gekookt hebben. Finland is de bakermat van deze trend. De zogenaamde Restaurantdag vond in 2011 voor het eerst in Helsinki plaats en is nu in 20 landen over de hele wereld te vinden. De Finse hoofdstad kent dit fenomeen van dit pop up restaurant voor hobbykoks inmiddels vier keer per jaar. In een stadspark dat bekend staat als Pest-park ( het park rond de Oude kerk) zijn op Restaurantdag mensen te vinden die op een gaspitje staan te koken. Verder zijn er tafels en stoeltjes uitgezet. Ook is er een food- en cafétruck.

3. Designhotel KlausK: dennensap

Een van de hotels waar design, lokale leveranciers en food bij elkaar komen, is KlausK. Dit familiehotel is ingericht met veel designelementen. Lampen en decoratie aan de wanden zijn hiervan een voorbeeld. Daarnaast organiseert het hotelmanagement thematische lunch- en brunchbijeenkomsten waar mode-ontwerpers bij elkaar komen. Het hotel wordt vanwege de huiselijk sfeer omschreven door onze trendgids als ‘huiskamer’ en niet als gastenverblijf.
Een veel geserveerd gerechtje bestaat uit lokale ingrediënten als roggebrood met gerookte zalm en komkommer. In de lente serveren ze aan de gasten een non-alcoholisch, sprankelend drankje gemaakt van het sap van dennen, vergelijkbaar met de methode van het aftappen van berkensap.

4. Warenhuis Stockmann: een verdieping met restaurants

Het grootste warenhuis van Finland is Stockmann. Het dateert uit de jaren dertig en staat bekend vanwege de hoogwaardige kwaliteit. De achtste verdieping is volledig ingericht met verschillende (zelfbedienings)concepten. Wederom met veel seizoensproducten. De saladbar is enorm populair, vertelt de restaurantmanager. Vanuit een grote keuken met verschillende loketten, staan de koks live hun gerechten te bereiden. Vers en à la minute koken is het credo.
Met name tegen lunchtijd (tussen twaalf en twee) is deze warenhuisverdieping goed bevolkt met zo’n 110 tot 120 gasten per dag. Vooral het lunchitem van Stockmann bestaande uit roggebrood met gerookte zalm, garnalen, bieslook en viseitjes is populair bij de Finnen.
Naast de afhaalconcepten is er een à la carterestaurant  en een tearoom. Beneden in het warenhuis is 60 vierkante meter met aanbieders van biologische groenten te vinden.

5. Pure: bistro: minimalisme

Kleine gerechten gemaakt van ingrediënten van lokale producenten en boeren zijn de trend in Helsinki. Bessen, wild, wortels en aardappels vormen de eetcultuur. Het liefst plukken de koks zelf hun producten als bessen en paddenstoelen in de natuur en slaan ze aan het experimenteren ermee. Zo serveren ze bij hotspot Pure Bistro (met een Bib Gourmand in de Michelingids 2013) een dessert van gevriesdroogde bessen met tijm en chocolade. Minimalisme op het bord (kleine creaties) is de usp.
Zelfs in de inrichting komt de natuur terug. Zo signaleren we op de bovenverdieping van Pure Bistro een wanddecoratie van mos. Een stukje bos in de eetkamer. De sfeer boven en onder in de bistro is relaxed en informeel. ‘We komen uit het bos’, verklaart onze gids, ‘Dus waarom zou je meer verwachten.’

6. Ask: minimaal en lokaal

Net als bij de andere horecaconcepten zoals Pure, warenhuis Stockmann en de markthal vindt de chef-kok van Ask, Filip Langhoff, zijn inspiratie in de natuur. Leveranciers zijn afkomstig uit de biodynamische landbouw met uitzondering van wild, wilde vis en niet-agrarische producten.
De naam Ask verwijst naar de esboom maar ook naar de Noorse mythologie.
Op het bord serveert de chef seizoensproducten. Gevriesdroogd rendiermos, paddenstoelen en allerlei soorten bessen komen ter tafel. Maar ook aardappelvarianten, knolsoorten en wortelen. Veel groenten en bereidingen. Opvallend is verder de Laplandkalkoen. En de van bessen gemaakte sprankelende, non-alcoholische aperitief.
Evenals de collega’s van Pure Bistro zijn de gerechten klein. De inrichting van het 26 couverts tellende restaurant is informeel en minimaal.