artikel

Prikkelend effect op deelnemers

Restaurant

De gevoelstemperatuur in de foodservicemarkt aflezen. Dat is volgens Jan-Willem Grievink van Food Service Instituut Nederland (FSIN) de verdienste van het onderzoek rond de Food Service Awards. Op 1 december is in Noordwijk de tweede editie. Grievink is adviseur. ‘Bedrijven moeten zelf aan de slag met de resultaten.

Prikkelend effect  op deelnemers
Koos Groenewold

Jan-Willem Grievink bedacht 27 jaar geleden voor Foodmagazine (het zusterblad van Misset Horeca) het Industributie-diner. Leveranciers en supermarktketens beoordelen elkaar in een onderzoek en bespreken dit tijdens een diner. De Food Service Awards zijn hiervan afgeleid. Hierbij zijn drie partijen in de keten betrokken: grossiers en leveranciers en grote horeca-outlets. Op 1 december presenteren Misset Horeca, FSIN en onderzoeker EFMI Business School de tweede editie.

Patronen afleiden

Grievink is adviseur bij de Food Service Awards. ‘Omdat deelnemers anoniem hun oordeel kunnen geven over elkaar, kun je de gevoelstemperatuur in de foodservicemarkt aflezen.’ Als er bijvoorbeeld onenigheid was tussen een supermarktketen en een leverancier zag je dat terug in het beoordelingscijfer in het rapport. ‘Het heeft een prikkelend effect voor deelnemers. Een bedrijf moet er zelf mee aan de slag.’ In het verleden is gebleken dat als een supermarktketen opeens terugviel naar een tweede plaats, deze daar bij zichzelf vragen over ging stellen. ‘Als je dit onderzoek een paar jaar doet, kun je patronen afleiden. Nu is dat nog te vroeg.’

Melanie Murk bevestigt de woorden van Grievink. Zij is namens EFMI Business School in Leusden verantwoordelijk voor het onderzoekstraject bij de Food Service Awards. ‘Omdat dit de tweede editie is, kan informatie worden vergeleken. We hebben echter een aantal jaren nodig om echt iets te kunnen zeggen over ontwikkelingen in de markt.’ Positief vindt Murk het dat er dit jaar een hogere respons is vanuit de outlets. ‘Veel leveranciers kennen de onderzoeksmethode al van Industributie. Je ziet dat de bekendheid toeneemt.’


Aanmoedigingsprijs

Dit jaar is er een nieuwe Food Service Award: een aanmoedigingsprijs voor een kleine speler op de markt. In het onderzoek is aan de deelnemers gevraagd wie ze voordragen. Grievink is voorzitter van de jury die deze prijs toekent. De FSIN-directeur signaleert dat kleine spelers in opkomst zijn.


Voor ruim honderd aangesloten leden van FSIN (vooral leveranciers en grossiers) onderzoekt hij de foodservicemarkt. Voor de komende tijd ziet hij acht belangrijke factoren die van invloed zullen zijn: ‘Local, kleinschaligheid, transparant, eenvoudig, verbinden, betekenisvol, sharing en vriendelijk.’

Food wordt verder vooral gelinkt met levensstijl. ‘Mensen willen hun levensstijl onderstrepen met hoe ze leven, wie ze zijn en wat ze eten. Ze zijn op zoek naar producten waar een verhaal aan vast zit en ze kletsen erover op Facebook.’

Door die tendens treden kleine, authentieke leveranciers en partijen in de foodservice in de spotlights. Reden om ze ook tijdens de Food Service Awards in het zonnetje te zetten. Grievink voorziet dat de grote grossiers en leveranciers gaan merken dat deze kleine partijen een rol spelen. ‘Ze zullen moeten reageren.’

Presentatie onderzoek in Noordwijk

De onderzoeksresultaten van de tweede Food Service Awards worden op 1 december 2014 bekendgemaakt tijdens een diner bij Grand Hotel Huis ter Duin in Noordwijk. Naast de feestelijke awarduitreiking is er discussie en zal Claus Meyer (oprichter van Noma, Kopenhagen) spreken. Melanie Murk zal namens onderzoeker EFMI Business School een toelichting geven op het rapport. Deelnemers ontvangen dit onderzoek. Een plek aan tafel reserveren? Mail uw verzoek naar: foodserviceawards@reedbusiness.nl.