artikel

Schmidt Zeevis apetrots op overallprijs voor leveranciers en in categorie vers en gemak

Restaurant

Schmidt Zeevis uit Rotterdam sleept maar liefst twee awards in de wacht; die voor Overall-leveranciers én die voor de categorie Vers en gemak. ‘Apetrots zijn we. Deze prijzen zijn voor ons een bevestiging dat we goed bezig zijn. Maar we zijn er nog niet hoor…’ zegt Wil van Merkensteijn, woordvoerder van Schmidt Zeevis bescheiden, ‘we moeten elke dag weer opnieuw presteren. Het blijven waarmaken. Net als voor onze afnemers is het voor ons elke dag weer topsport om de beste prestatie neer te zetten. Verse vis is voor een chef emotie en heeft een heel andere beleving als een pak melk.

Schmidt Zeevis apetrots op overallprijs voor leveranciers en in categorie vers en gemak
Koos Groenewold

Schmidt scoort een 7,98 op basis van de vijf criteria en is daarmee de best presterende leverancier. De vijf criteria zijn: product aanbod, innovativiteit, operational excellence, kennis en samenwerking. Op product aanbod krijgt het bedrijf de hoogste score van alle 82 leveranciers, in operational excellence een gedeelde tweede plaats, een tweede plek ook als het gaat om kennis en in samenwerking staat Schmidt op plek vijf.

Het meest trots is Schmidt Zeevis op het vertrouwen dat de klanten aan het bedrijf geven. ‘Ze beoordelen ons als beste van 82 leveranciers! Daar ga je toch van blozen? We verslaan de winnaar van vorig jaar, Unilever, als beste leverancier, maar ook andere grote jongens.’

Filosofie

Het geheim van Schmidt Zeevis is volgens Van Merkesteijn niet zo ingewikkeld. ‘Je moet doen wat je belooft en niet tornen aan kwaliteit. Zelfs niet in deze moeilijke tijden. Met die filosofie is het bedrijf nu bijna honderd jaar geleden opgericht en dat proberen we nog steeds waar te maken. En daarbij telt elke schakel. Hoe je de telefoon opneemt, maar ook hoe de chauffeur met de verse vis omgaat. Al onze 140 werknemers krijgen dan ook een cursus in vis en visbehandeling. Ook al zit je aan de telefoon. Je moet hier wel weten waar je over praat.’
Het doet hem deugd dat een ambachtelijk bedrijf de awards mee naar huis mag nemen. ‘Het is onze taak om deze koppositie ook komende tijd waar te maken. Daar blijven we ons voor inzetten bij Schmidt Zeevis. Allemaal. De directie, de verkopers. Iedereen draagt zijn belangrijke steentje bij.’