artikel

Bouillon voor een gezonde boost

Restaurant

Een krachtige bouillon zorgt voor een gezonde boost en wordt, volgens Koen de Jong van Jong Food, een trend tijdens de lunch. Daarnaast blijft soep nog altijd groot aandeelhouder. Het eten van soep is gezellig en gezond. Ook is soep kostprijsaantrekkelijk.

Bouillon voor een gezonde boost

Soepen blijven populair tijdens de lunch. Ze vullen goed, zijn gezond en ook geschikt voor take-away. Bovendien sluit het gerecht prima aan bij de toenemende vraag naar gezonde producten’, zegt Koen de Jong van Jong Food. Hij is momenteel bezig met het ontwikkelen van een calorieneutrale soep. ‘Deze bevat 10 calorieën en bij het eten van de soep verbrandt de consument er ook zoveel’, legt hij uit.

Bouillon:”hip en happening
Naast soep wordt ook steeds vaker bouillon op de menukaart gezet, is zijn ervaring. ‘Bouillon is helemaal hip en happening. Ik verwacht dat een stijgend aantal horecagelegenheden de komende maanden een mooie, krachtige bouillon op de kaart zet, die ook vanuit een foambeker kan worden gedronken. Met een bouillon serveer je net even iets anders en het gerecht is heel geschikt als extra boost of shotje. Bouillon is goedkoop in aanschaf en levert een mooi rendement op. Bovendien kunnen we op deze manier een traditie terughalen, want het gerecht staat aan de basis van onze cultuur.

Serveer bijvoorbeeld eens een vermicellisoep van oma, van een krachtige bouillon in combinatie met vergeten groenten of Beter Leven-vlees.’In veel soepen en bouillons worden nog steeds smaakversterkers en E-nummers gebruikt’, weet Betty Groen, diëtist en marketingadviseur van Dutch Spices. ‘Consumenten zijn daar terughoudend in en daardoor retailers en horeca ook. Daarom heeft Dutch Spices een nieuwe lijn fonds en bouillons ontwikkeld, zonder kunstmatige smaakversterkers en E-nummers. Bovendien zijn ze vrij zijn van 24 allergenen en bevatten ze geen dierlijk eiwit, zodat ze ook gebruikt kunnen worden voor vegetarische gerechten.’

‘Eat-tertainment’
Groen raadt daarnaast aan de gast te prikkelen met kruiden en specerijen door middel van ‘eat-tertainment’. ‘Richt bijvoorbeeld een hoekje in met mooie bakjes vol kruiden en specerijen en laat gasten raden welke kruiden en specerijen het zijn. Een ander idee is om alle ingrediënten van de ‘soep van de week’ uit te stallen. Of andersom,  ingrediënten tonen en de bezoekers zelf vier, of vijf producten laten kiezen waar vervolgens soep van wordt gemaakt.’