artikel

Horecadesigner Rein Rambaldo’s Do’s & Don’ts voor 2017

Restaurant 2827

Vergeet hipsterzaken die inwisselbaar zijn, denk aan horeca met een persoonlijk verhaal en gebaseerd op een gedachte. Horecadesigner Rein Rambaldo pleit in zijn jaarlijkse do’s en don’ts voor de horeca in 2017 voor het vertrek van onechte items en de omarming van kunst en echte verhalen. Een kritische blik met een knipoog om ervoor te waken dat het Nederlandse horecalandschap niet in een eenheidsworst transformeert.

Horecadesigner Rein Rambaldo’s Do’s & Don’ts voor 2017

Rein Rambaldo is eigenaar van restaurant Mama Kelly en interieur- en conceptbureau De Horeca Fabriek. ‘Een goedlopende horecazaak wordt gerealiseerd door vijf elementen; locatie, doelgroep, product, look & feel en personeel. Als die vijf elementen kloppen, dan heb je een succesvol verhaal.’

Denk out of the box

‘We laten ons bewust en onbewust door onze omgeving beïnvloeden. De wereld wordt steeds visueler, mede door de grote invloed van social media. Het gevaar is dat mensen klakkeloos dingen gaan kopiëren. Je moet waken voor copy cats. Veel ‘hipster zaken’ lijken op elkaar en verliezen hiermee hun eigen identiteit. Waak hiervoor. Denk out of the box. Een concept moet gebaseerd zijn op een gedachte. Het gaat om de veelzijdigheid, de diepere laag. Een goed ontwerp reflecteert de persoonlijkheid van de ondernemer.’

Opkomst van de boutique restaurants

‘Ik laat me inspireren door het modebeeld op straat, door trends in food en het gedrag van mensen. Ik verwacht dat het interieur van 2017 zachter, stijlvoller, kleurrijker en modieuzer wordt. Naast de opkomst van de boutique hotels, maken ook de boutique restaurants hun opmars. Bijzondere restaurantconcepten, met oog voor details en persoonlijkheid.’

Do’s en don’ts voor 2017

Do’s:

1 Verschuiving van invloeden uit de jaren 20 (Prohibition time – speak easy) naar de jaren 50 (Zuid-Amerika). Vertaald naar veel exotische kleuren, behang met patronen. Bohemian chique.
2 Kunst. Of het nu street art is of een kunstsculptuur in jouw zaak. Moderne kunst wordt steeds meer in de horeca toegepast. Kunst met een persoonlijk verhaal en een weerspiegeling van de smaak van de ondernemer. Daarnaast blijkt kunst een goede investering die zijn waarde niet snel verliest.
3 The real story. Horecabedrijven met een echt verhaal zijn vele malen succesvoller dan bedrijven die zonder enige DNA worden ontworpen. We nemen langzaam afscheid van de onpersoonlijke ketenrestaurants en -hotels.
4 Ronde vormen. Ronde, zachte vrouwelijke vormen nemen toe. Meubels, bars, verlichting; you name it.
5 Messing, marmer en designtegels. Veel van deze elementen zie je komend jaar terug.

Don’ts:

1 Kunstlederen stoelen. In 2013 heb ik aangegeven dat nep leren stoelen echt niet meer kunnen. Nu blijkt er toch weer een industriële kunstlederen stoel op de markt te zijn die massaal wordt aangeschaft. Vaak is het door budgetoverwegingen dat ondernemers deze stoelen kopen. Maar goedkoop uitziende stoelen is not done. Daarmee pleeg je afbreuk aan je totale concept. Mede omdat ze ook echt aanwezig zijn in het interieur. En met aanwezig bedoel ik echt heel aanwezig. Zorg ervoor dat meubels een toevoeging zijn en niet een overkill geven aan je interieur.
2 Planten. Ik ben absoluut geen tegenstander wat betreft planten, maar overal waar te veel voor staat is ook echt te veel. In veel zogenaamde hippe concepten zie ik een overkill aan planten die volgens mij alleen maar een onhygiënische en zeer rommelig, bijna viezig, sfeerbeeld geven. En dat is nou net niet wat je in een horecazaak wilt creëren.
3 Circusletters. Tegenwoordig ook te koop in de grote interieurketens. Voor mij een teken om daar direct afscheid van te nemen.
4 Perzische tapijten. Los van dat het nu echt niet meer kan en de imitatietapijten de overhand nemen, nemen ook de ongelukken toe. Je ziet veel gasten struikelen over een stukje tapijt. Voor mij een reden dat de kleden er gelijk uitmoeten. Wie mooi wilt zijn, moet pijn lijden, geldt niet voor je horecabedrijf.
5 Grote fabriekslampen. Ook dit heb ik besproken in de don’ts van 2013. Van de grote fabriekslampen gaan we in 2017 echt afscheid nemen. Het is mooi geweest.

Lees hier meer over trends in hospitality en de geheimen van een goed concept volgens Fred Bus.

Misset Horeca vroeg designers wereldwijd over de trends in de horeca op het gebied van kleur en verlichting. Lees hier straks alles over in het nieuwste nummer van 2017.

Reageer op dit artikel