artikel

Bezorgservices restaurants? ‘Het is absoluut lucratief’

Restaurant

Culinaire eetbezorgdiensten nemen een vlucht. Wat zijn de kansen en mogelijkheden voor restaurants? ‘Het is absoluut lucratief’, aldus Anne Oor van de Amsterdamse horecagroep UMH Group. Chef-kok Moshik Roth – van &Samhoud Places, het tweesterrenrestaurant dat sinds april gerechten thuis laat bezorgen – ziet het vooral als een mooie mogelijkheid om zijn gerechten met meer mensen te kunnen delen.

Bezorgservices restaurants? ‘Het is absoluut lucratief’

Het bezorgen én afhalen van complete maaltijden is op dit moment goed voor zo’n 876 miljoen maaltijden op jaarbasis. Dat is één maaltijd per Nederlander per week. ABN Amro verwacht dat het segment maaltijdbezorging dit jaar een waarde zal vertegenwoordigen van €695 miljoen aan warme maaltijden aan huis. Dat is een groei van
3 procent ten opzichte van 2015.

&Samhoud Places

Gerechten van &Samhoud Places kunnen sinds half april door bezorgservice Foodora aan huis worden bezorgd. De fietskoerier brengt het eten op tafel, schenkt wijn in en steekt een kaarsje voor deze gast aan. De ervaring om thuis uit eten te kunnen, wordt zo naar een nog hoger niveau getild. Een aantal fietskoeriers werd speciaal opgeleid om deze restaurantbeleving aan huis te waarborgen.

@samhoud2

‘Voor een chef is het erg spannend om het afmaken en uitserveren van je gerechten volledig uit handen te geven. Maar wij houden wel van een uitdaging. Ik vind het fantastisch dat mensen nu aan hun eigen tafel en van hun eigen bord van mijn gerechten kunnen genieten’, aldus Moshik Roth. Liefhebbers kunnen hun bestelling tot twee dagen vooruit plaatsen via een pre-order via de app of website van Foodora.

Samhoud

Bestel- en bezorgtraject

Foodora is echter niet de enige bezorgdienst die in de Randstad kwaliteitsmaaltijden aan huis brengt. Naast Tringtring en Tantebep, is Foodora’s grootste concurrent Deliveroo. Het grote verschil met diensten als Thuisbezorgd.nl of Just Eat is dat deze restaurantbezorgers het hele bestel- en bezorgtraject voor hun rekening nemen.

Afdragen percentage

Deliveroo en Foodora zeggen dat de goedlopende restaurant maandelijks zo’n 30 procent omzet halen uit bezorging. ‘Spareribs, hamburgers en gebraden kip zijn bij ons de hardlopers’, meldt general manager Philip Padberg van Deliveroo. ‘Restaurants in het hogere segment zitten tussen de 10 en 25 procent van hun omzet.’
Over het algemeen worden voor de gerechten die via bezorgdiensten worden besteld, dezelfde prijzen gehanteerd als op de kaart in het restaurant. Wel mogen de restaurants zelf de prijzen bepalen.

Bezorgdiensten ontvangen van de restauranthouders een percentage over het orderbedrag. Uitspraken over dit percentage doen ze niet. ‘Beide partijen kunnen eraan verdienen’, merkt Padberg op. Een opstartbedrag wordt er niet gevraagd. ‘Als een restaurant een dag geen bestellingen krijgt, dan kost hem dat niets. En naarmate het bestelbedrag hoger wordt, wordt het percentage dat wordt afgedragen lager’, zegt hij.

Hele traject is geautomatiseerd

Klanten bestellen via website of app bij een restaurant in de buurt en betalen €2,50 voor de bezorging. ‘Het hele systeem is geautomatiseerd: van de bestelling die een restaurant via een tablet in de keuken binnenkrijgt tot aan de app waarmee de bezorger werkt. Zo’n 10 minuten voordat een gerecht klaar is, wordt in de keuken op een knop gedrukt. Dan is de bezorger er gemiddeld binnen
10 minuten.’

Thuisbezorgd.nl

Een restaurateur die in aanmerking wil komen voor een vermelding op Thuisbezorgd.nl, dient zelf een bezorgdienst te hebben waarmee versbereide maaltijden worden bezorgd. Imad Qutob, marketingmanager van Thuisbezorgd.nl: ‘Wij hebben een commissiemodel waarbij wij 12 procent van het totaalbedrag als kosten rekenen. Hiermee kopen wij landelijk campagnes in en voorzien we de aangesloten restaurants van nieuwe klanten en bestellingen.’

Extra service

De zaken George Bistro Bistro en café George, die onderdeel uitmaken van de UMH Group/Maison George, zijn sinds enkele maanden aangesloten bij zowel bezorgservice Foodora als Deliveroo. ‘Qua commissie ontlopen ze elkaar niet’, zegt Anne Oor van de UMG Group. De Amsterdamse horecagroep zegt niet wat de bezorging hen maandelijks oplevert en welk percentage wordt afgedragen aan de bezorgservices. ‘Dat kijkje in de keuken willen we niet geven, maar het is absoluut lucratief.’
Oor ziet de mogelijkheid van thuisbezorging als een extra service. ‘Voordeel van de bezorgservices is het vergroten van je bereik. De bezorgservices doen er ook echt wat aan om dat bereik te vergroten. Nadeel is dat je een deel van het proces uit handen geeft en je dus niet ziet hoe iets bij de gast wordt thuisbezorgd.’

shutterstock_396635257

Kosten waren doorslaggevend

Floriaan Vroom, mede-eigenaar van viscafé De Gouden Hoek in Amsterdam overwoog om te gaan werken met bezorgservices, maar besloot uiteindelijk om het niet te doen. ‘De kosten hiervoor waren doorslaggevend, maar we waren ook bang dat we niet meer de kwaliteit konden bieden zoals we die in het restaurant bieden. Het gaat toch om warme gerechten. Daarbij komt dat we het voorlopig druk genoeg hebben en dat deze extra service voor ons dus niet nodig is.’

Adviserende rol

Deliveroo en Foodora adviseren ook in de bereiding van gerechten en verpakkingen. Vincent Hosman, country manager van Foodora:
‘Omdat we veelal werken met restaurants die traditioneel gezien niet
bezorgen, zijn we meer dan alleen een bezorgdienst. Al onze accountmanagers hebben een hospitality-achtergrond. Zij adviseren de restaurateurs over welke gerechten van de kaart geschikt zijn voor
bezorging.’

Sommige gerechten zijn niet geschikt

Padberg van Deliveroo: ‘Sommige gerechten zijn niet geschikt en andere gerechten dienen iets anders te worden bereid. Als je bijvoorbeeld biefstuk in saus vervoert, dan gaart die tijdens het bezorgproces nog een klein beetje na. Daarom moet je die wat korter bereiden.

Per definitie is een gerecht nooit helemaal hetzelfde als op het bord, want er gaan een aantal minuten overheen. Maar met een snelle bezorgservice en goede verpakking kun je de gast thuis ook een fantastische ervaring bieden.’ Niet alleen met het eten, maar met het totaalpakket. ‘Een servet die past bij het restaurant, tandenstokers of een verfrissingsdoekje dragen bij aan de beleving.’

Beleving

Vooraf werd door de UMH Group goed afgewogen welke gerechten van George Bistro Bistro en café George geschikt zijn voor bezorging en hoe dit bij de gast moest worden afgeleverd. Hierin kregen ze
ondersteuning van beide bezorgbedrijven. ‘De pizza Tuna bijvoorbeeld is een kunstwerkje an sich. Hij mag dus niet kunnen omslaan en de puntjes wasabi bovenop mogen ook niet worden beschadigd.’ Voor de verpakking koos het bedrijf voor zwart-wit, dezelfde kleuren als van het merk George.

‘We hebben ook een eigen tassenlijn George Home, servetten met ons eigen merk en een kaartje om te laten zien waar de George-familie uit bestaat. Dit zorgt ook weer voor een extra beleving.’ Op de vraag waarom bezorgservices interessant zijn voor restaurants, antwoordt ze: ‘Mensen zijn veel meer bezig met kwalitatief goede voeding, maar hebben soms geen zin om te koken en je gaat ook niet iedere avond uiteten, in dat geval is het goed dat je in de horeca een aantal gerechten van de kaart kan laten bezorgen. We vinden ook dat we daarin mee moeten gaan, maar de gast in het restaurant houdt onze prioriteit.’

Kansen in bezorging

In Nederland zijn het vooral mannen en jongeren die eten bestellen, meestal omdat ze geen zin hebben om te koken (31 procent), of omdat zij een specifieke maaltijd willen (29 procent). Zaterdag is de belangrijkste dag voor het ophalen en bezorgen van maaltijden. 63 procent van de maaltijden worden online besteld en 17 procent via een app. Dit concludeert ABN Amro op basis van een onderzoek dat is uitgevoerd door Marktonderzoeksbureau GFK, in april 2016.
Door kennis van klantvoorkeuren kunnen restauranthouders meer uit hun keuken halen. Hierbij is de belangrijkste uitdaging om ‘bestellers’ te verleiden vaker terug te komen en hen te bewegen van variatie naar routine. Men vindt het belangrijk dat de maaltijden lekker zijn en de prijs-kwaliteitverhouding goed is. Ruim een kwart is bereid meer te betalen als de bezorgtijd korter is, maar consumenten ontvangen liever korting als ze langer van tevoren bestellen.

ABN Amro gelooft dat het loont om vroeg bestellen te stimuleren en zo de capaciteit van zowel de keuken als de bezorging te optimaliseren. Er liggen veel kansen in de maaltijdbezorging voor restauranthouders en afhaalformules die stimuleren om niet alleen een hoofdmaaltijd, maar ook bijgerechten, drankjes en een dessert te bestellen. ‘Keukens kunnen meer gasten aan zich binden door een volledig palet te bieden. Gezinnen zijn een belangrijke doelgroep, omdat één persoon meteen vier of vijf gerechten bestelt en vaak op een eerder tijdstip dan de meeste mensen uit eten gaan.

Bezorgen gebeurt echter niet alleen thuis, maar óók op het werk, in parken en hotels. ‘Er zijn veel kansen bij nieuwe doelgroepen’, zegt Stef Driessen, sector banker leisure van ABN Amro. ‘Zoals de ‘longstayers’, die enkele maanden in Nederland wonen en werken. Dit zijn mensen die wel geld, maar weinig tijd hebben. Het is belangrijk om deze groepen een aantrekkelijk alternatief voor zelf koken te bieden. Dit kan door een combinatie van variatie, promotie, gezonde alternatieven en maaltijdoplossingen die uit meer dan één hoofdgerecht bestaan.’

Foodora2 - kopie

Foodora

Waar: Amsterdam, Den Haag en Utrecht
Wat: Draagt zorg voor gehele bestel- én bezorgtraject
Snelheid: Gemiddeld wordt een gerecht binnen 30 minuten bezorgd.
Hoe: Op de fiets
Bezorgkosten: €2,50 bezorgkosten per bestelling
Selectie: Is redelijk selectief in welke restaurants worden toegelaten op het platform. ‘Je zult nooit te veel dezelfde soort aanbieders tegenkomen op het platform van Foodora. We kijken goed naar de ontwikkelingen op de markt, houden blogs en openingen van nieuwe zaken goed in de gaten’.
Verpakking: Restaurateurs kunnen de verpakking voordeliger inkopen via bezorgdienst. ‘Verpakkingen zijn over het algemeen milieuvriendelijk geproduceerd en biologisch afbreekbaar.’
Levering: In herkenbare roze boxen die achterop de fiets geplaatst worden.

FRANCE-BRITAIN-ECONOMY-FOOD-DELIVERY-SERVICE

Deliveroo

Waar: Amsterdam, Den Haag, Utrecht en Haarlem
Wat: Draagt zorg voor gehele bestel- en bezorgtraject
Snelheid: Gemiddeld wordt een gerecht binnen 30 minuten bezorgd.
Hoe: Op de fiets
Bezorgkosten: €2.50 bezorgkosten per bestelling
Selectie: Breed assortiment aan restaurants. ‘Want de ene burger is de ander niet. De consument moet echter nog wel door de bomen het bos zien. Als een restaurant de vraag niet aan kan, dan trekken we het breder. De vraag en het aanbod moeten in balans blijven.’
Verpakking: Restaurateurs kunnen de verpakking voordeliger inkopen via bezorgdienst. ‘Verpakking moet passen bij het restaurant. De een wil biologisch afbreekbaar, de ander kijkt meer naar of het past bij de kleuren van het restaurant.’
Levering: In een rugtas. ‘Die kan je mee het restaurant innemen en kan mee tot aan de voordeur. Daardoor zitten de gerechten van levering tot aan bezorging in een warmhoudomgeving. Daarnaast heeft het gerecht in een rugtas minder te lijden van hobbels op de weg, omdat het lichaam als een natuurlijke veer fungeert.’