artikel

De droom van twee jonge ondernemers komt uit in Le Mortier

Restaurant

Philippe Favié en Bas Averdijk ontmoeten elkaar bij De Vrienden van Jacob. Het klikt zo goed dat ze dromen over een eigen zaak. Favié’s vader combineert zijn passie voor wijn met de droom van zijn zoon. Zo ontstaat Le Mortier, met wijnwebshop.

De droom van twee jonge ondernemers komt uit in Le Mortier

Le Mortier is genoemd naar de favoriete wijngaard in de Loire van de familie Favié, toevallig ook de buren van het vakantiehuis. De verbouwing van het monumentale pand in de binnenstad van Haarlem was fors. Het oude makelaarskantoor had niets wat bruikbaar was voor het restaurant. ‘Het is wel een erg licht pand’, zegt Averdijk. ‘Vaak zijn restaurantruimtes smal en diep, dit pand is vierkant met veel ramen en dus veel mooie lichtinval.’ De ondernemers hebben extra aandacht voor twee ergernissen in de horeca: gratis kraanwater en goed zittende stoelen.

Onderscheiden willen ze zich door een eigen stijl van koken, modern Frans zonder zware sauzen met een internationale twist. Aangevuld met bijzondere service, gastvrijheid en bijzondere wijn. ‘De eerste gasten hebben al wijn online besteld, dus het concept lijkt te werken’, besluit Favié.

5,50 euro voor een glas bubbels

6,95 euro is de meeneemprijs van de Saumur

31,50 euro voor menu van drie gangen

40 couvers nu, 25 bij start