artikel

De Stelling: ‘Een reserveringssysteem is onmisbaar’

Restaurant

Twee horecaprofessionals reageren iedere twee weken op een actuele stelling. Deze week is de stelling: ‘Een reserveringssysteem is onmisbaar.’ Lees hier de meningen van Bart Ausems van Tout à Fait in Maastricht en Pepijn Schmeinck van Dertien in Rotterdam. Reageer ook op de stelling in de reacties.

De Stelling: ‘Een reserveringssysteem is onmisbaar’

Een reserveringssysteem is onmisbaar.
Bart Ausems: ‘Niet waar. Ik gebruik geen reserveringssysteem omdat het veel geld kost én omdat wij de voorkeur geven aan flexibiliteit en persoonlijke benadering. Als je het als restaurateur zelf doet, kun je altijd schuiven met tafels waardoor de indeling niet altijd hetzelfde is maar wel zeer efficiënt. Daarbij zal een aantal gasten altijd direct bellen of malen waardoor je ook nog kans loopt op dubbele reserveringen.’
Pepijn Schmeinck: Eigenlijk zijn we net begonnen met Iens/Seatme en tot op heden zijn we gematigd positief. Het systeem is volledig en werkt goed, maar we blijven wel degelijk ook nog naar alternatieve aanbieders kijken.

Het systeem bespaart op personeelskosten, stuurt nog een sms-reminder en verlaagt dus de no-show.
Bart Ausems: Het bespaart misschien iets aan personeelskosten maar wij zijn toch in de zaak aanwezig en kunnen de telefoon opnemen. Dat is persoonlijker. Bovendien betaal je best een redelijk hoog tarief voor deelname en per boeking aan de reserveringssites.
Pepijn Schmeinck: Het zorgt voor een optimale bezetting voor je toko en werkt met name goed op vrijdag of zaterdag, waar we vaak dubbele bezettingen hebben. Dan kun je al snel tien à twintig gasten extra kwijt. Het enige minpunt is de hoge fee.

Het zijn inmiddels allemaal multinationals. Voor je het weet, ben je als restaurateur net zo afhankelijk van Booking en Expedia als een hotelier.
Bart Ausems: Ja, je wordt ervan afhankelijk maar het wordt ook een fabriek en daar passen wij voor. Persoonlijke benadering, passie, liefde en aandacht staan bij ons voorop van het begin tot het eind.
Pepijn Schmeinck: De verplichte marketing en communicatie van Iens stoort met wel. Als een ander systeem het ook kan voor minder geld én meer onafhankelijkheid biedt, zal dat voor ons een doorslaggevende factor zijn.