artikel

De Stelling: Als moderne horecaondernemer hoort thuisbezorgen gewoon bij je formule

Restaurant

Twee horecaprofessionals reageren iedere twee weken op een actuele stelling. Deze week is de stelling: ‘Als moderne horecaondernemer hoort thuisbezorgen gewoon bij je formule’. Lees hier de meningen van Simon Wijers van De Prins van Terbregge in Rotterdam en Ferdinand v.d. Koppel van Thai Food Café in Amsterdam. Reageer ook op de stelling, laat uw mening horen in de reacties.

De Stelling: Als moderne horecaondernemer hoort thuisbezorgen gewoon bij je formule

De gerechten lenen zich niet voor thuisbezorging.
Simon Wijers: Al onze bereidingen zijn vers en lenen zich slecht voor een wat langer transport dan die van de keuken naar de gast aan tafel. Dan komt thuisbezorgen ons kwaliteitsimago niet ten goede.
Ferdinand v.d. Koppel: Dat niet, maar niet álle gerechten lenen zich voor deze dienstverlening. WE hebben het vooraf uitgebreid getest, onze Gua Bao met krokante buikspek verdraagt bijvoorbeeld opsluiting in een verpakking heel slecht, dus die staat niet op de thuisbezorgingskaart.

Thuisbezorgen levert ons een behoorlijke extra omzet op.
Simon Wijers: Wij doen niet aan thuisbezorgen, maar koken wel op locatie, met eigen koks en eigen personeel. Dat levert ook een behoorlijke extra omzet op. Bovendien, als wij iets verzorgen willen we toch het kwaliteitsstempel van de ‘Prins’ kunnen garanderen.
Ferdinand v.d. Koppel: We zien voor onze keuken een enorm potentieel. Daarom zij we ook bezig met het opstarten van een speciale thuisbezorgkeuken op een andere locatie.

Het meeste thuisbezorgen gebeurt juist op de piekuren, dat is onhandig voor de keukenbezetting. Daarnaast moeten we oppassen dat de organisaties niet te veel macht krijgen.
Simon Wijers: Ik heb wel de indruk dat de meeste bezorgsites stiekem steeds commerciëlere motieven krijgen en de druk steeds groter wordt. Hiermee komt het verdienmodel wel onder vuur, wat uiteindelijk altijd ten koste van kwaliteit gaat. Iets wat je in de reguliere horeca ook bij recensie, c.q. boekingssites ziet.
Ferdinand v.d Koppel: Ja dat klopt, maar je kunt ze ook tijdelijk op pauze zetten als de druk op de keuken te hoog wordt. De organisaties proberen met verpakkingen en wraps wel heel erg hun eigen branding te promoten. Thuisbezorgen moet ook gezien worden als een activiteitn van het restaurant, het transport van de organisatie. Niet als ‘We hebben eten besteld van Foodora of Deliveroo’.