artikel

Deli XL opent Foodyard in Amsterdam

Restaurant

Foodyard Amsterdam is een plek waar horecaprofessionals terechtkunnen voor advies en inspiratie en waar ze zelf aan de slag kunnen. Op maandag 12 september werd Deli XL’s zesde Foodyard geopend aan de Jan van Galenstraat. Wim Stroes, regiodirecteur bij Deli XL: ‘We willen met spannende sessies en nieuwe producten horecaprofessionals inspireren.’

Deli XL opent Foodyard in Amsterdam

Gasten worden wijzer en kritischer als het gaat om gastheerschap en lekker eten en drinken. Behoeften veranderen en de vraag naar beleving blijft maar stijgen. Dat stelt de horecaprofessional voor de uitdaging vernieuwend en verrassend te blijven. ‘Daar helpen we graag bij’, vertelt Laurens Claassens, marketingmanager Horeca bij Deli XL. ‘Twee jaar geleden zijn we gestart met de Foodyards. We bieden de horecaprofessional een balans tussen liefde voor het vak en de gast en een efficiënte bedrijfsvoering. Als groothandel zijn wij hier ook elke dag mee bezig. We hebben een servicegraad van 99,7 procent, leveren de beste producten voor eerlijke prijzen en willen inspiratie bieden in onze Foodyards.’

Exclusief voor de horecaprofessional

‘Foodyard Amsterdam is exclusief en volledig gericht op de vakmannen en -vrouwen die samen willen ontdekken en verder willen komen in hun vak. Daarom hebben we alles in het werk gesteld om ieder zintuig te prikkelen’, zegt Wim Stroes, regiodirecteur bij Deli XL. ‘De omzet in horeca is goed voor €14,6 miljard. Dat nemen we serieus. Met kookdemonstraties alleen komen we er niet meer, we gaan een forse stap verder. We dompelen onze klanten daarom onder in de nieuwste trends en bieden ruimte om zelf uit te proberen en te ervaren in een omgeving die bol staat van sfeer en beleving’, aldus Stroes. ‘Stap je hier over de drempel, dan word je ondergedompeld in het Foodyard-denken. Hier komen mensen samen die zich kwetsbaar opstellen, willen leren, bezig willen zijn met gasten en grensverleggende bedrijfsvoering. Je wordt hier geïnspireerd door de beste chefs en foodspecialisten.’

Foodyard Society geeft advies aan invulling

Voor de optimale invulling van Foodyard Amsterdam is een society opgericht: een groep food-professionals, waaronder chefs, ondernemers en maîtres. Stroes: ‘Aan de Foodyard Society hebben we input gevraagd. Een nadrukkelijke wens was ruimte hebben om te kunnen experimenteren, bijvoorbeeld met bepaalde apparatuur. In het ‘Ambachtslab’ stellen we daarom onder andere een vriesdroogmachine beschikbaar waarmee dat kan.’
Vriesdrogen is een in de horeca steeds vaker gebruikte techniek om producten te conserveren, waarbij de smaak optimaal behouden blijft. Zo’n machine is erg kostbaar voor restaurateurs. Een van de koks uit de Society is Tjitze van der Dam, executive chef van het INK hotel Amsterdam met restaurant Pressroom. Van der Dam: ‘Ik vind het fijn om de vriesdroogmachine hier te gebruiken. Bereidingen kunnen naderhand mee naar het restaurant. Ik ga in de Foodyard ook mijn gerechten voor mijn kookboek bereiden en laten fotograferen. In mijn eigen keuken is het lastig om daar tijd en ruimte voor vrij te maken. Ik vind het ideaal dat je hier lekker bezig kunt zijn op tijden die je zelf wenst.’

Met een knipoog

Op het eerste gezicht zie je in de ruimte veel grappige dingen. Er is een ‘make it or break it’ wall waar chefs en ondernemers de mogelijkheid hebben om nieuwe producten te beoordelen en hun mening te delen. Er staat een kas waarin je je met virtual reality-bril in Rungis waant, Europa’s grootste versmarkt in Parijs. Stroes: ‘Je ziet hier dingen die grappig zijn, omdat de horeca ook vooral erg leuk is. Maar kijk je verder, dan zie je dat wij serieus ingaan op de uitdagingen van horecaondernemers. Zo hebben we de troubleshooter, waar je met onze experts in gesprek kunt gaan. We bieden slimme oplossingen waarmee je je kosten kunt verlagen, je omzet kunt verhogen en je rendement laat stijgen.’ In de ‘kitchen as a stage’ kunnen chefs zelf en met elkaar aan de slag of toekijken vanaf de tribune. Ook is er een ruimte ingericht waar duurzaamheid en bewustwording centraal staan.

Steeds een andere invulling in de Foodyard

Foodyard Amsterdam is één of twee keer per week open, of als daar behoefte aan is. Via de website Foodyard.nl kunnen mensen aangeven wanneer ze willen komen. Op vrijdag is er een markt waar horecaprofessionals kunnen binnenlopen. Stroes: ‘De invulling kan steeds anders zijn. Iedere week staan er andere leveranciers. We kijken niet naar wat leveranciers willen verkopen maar leggen dat voor aan de society. Er liggen al wat wensen: zelf aardewerk maken, glasblazen, Japanse kooktechnieken. We gaan dat inventariseren en kijken wat mogelijk is.’Stroes vult aan: ’Wij geloven dat het succes van een horecaonderneming schuilt in die samenwerking en kennisuitwisseling. Foodyard Amsterdam is de plek waar we dat mogelijk maken, het is een ‘clubhuis’ voor de horecaprofessional. Je vertrekt altijd met een hoofd vol inspiratie en nooit met lege handen.’

.’