artikel

MVO Horeca: Tips om afval in horeca te reduceren

Restaurant 2288

Horecaondernemers worden steeds milieubewuster. Maar hoe ga je efficiënt om met afval? Afvalverwerker Suez zet een reeks tips op een rij voor de horeca.

MVO Horeca: Tips om afval in horeca te reduceren

Over hoeveel verspilling hebben we het eigenlijk? De horeca verspilt jaarlijks 51.000 ton aan voedsel, ruim 14.500 grote vrachtwagens. Voor een beter milieu, kostenbesparingen en het tegengaan van voedselschaarste moet men afval reduceren. ‘Door efficiënter en duurzamer met afval om te gaan verbeter je niet alleen de wereld maar dus ook de positionering van je onderneming’, meldt Suez.

Verspilling voorkomen

Door onder andere te kijken naar menusamenstelling, portiegrootte en inkoop kun je veel verspilling voorkomen. Maar ook het concept ‘eten wat de pot schaft’ wint aan populariteit. Bovendien neemt het taboe op doggybags in de horeca af. Ook poppen er steeds meer duurzame initiatieven zoals ‘restjesdag’ op, waar tegen een gereduceerd tarief wordt gekookt met dat wat nog in de koelkast staat. ‘Met een beetje creativiteit is op het vlak van voedselverspilling van alles te bedenken.’

Reductie afval horeca

Lastiger is de reductie van verpakkingsmateriaal. Voor de hand ligt dat je bij de inkoop van producten goed let op hoe deze verpakt zijn. Ook kun je er rekening mee houden hoe je producten aanbiedt. Bijvoorbeeld geen losse suikerzakjes, maar suikervaatjes op tafel. Veel te winnen valt er ook bij de to-go materialen. De Cup2paper is bijvoorbeeld een duurzame oplossing voor de wegwerpbaker.

Recycle zoveel als je kunt

Er kan tegenwoordig veel meer gerecycled worden dan glas en papier. Je kunt bijvoorbeeld je koffiedik in laten zamelen. Vervolgens kan afvalverwerker Suez dit verwerken tot 100% natuurlijke, brandbare bio-pellets en briketten. Deze kunnen vervolgens gebruikt worden in plaats van fossiele brandstoffen zoals gas. En dit is nog maar de eerste stap: koffiedik kan ook verwerkt worden tot grondstof voor bijvoorbeeld bioplastics en grondverbeteraars.

Ga zo efficiënt mogelijk te werk

Als horecaondernemer heb je te maken met diverse afvalstromen. Streef er naar om in principe elke soort afval zoveel mogelijk gescheiden in te zamelen, om het zoveel mogelijk te kunnen recyclen. Voor bepaalde afvalsoorten en productiemethoden ben je zelfs wettelijk verplicht om afval te scheiden.

Twee keer zoveel afval in horeca

Gemengd bedrijfsafval bestaat uit veel verschillende componenten. Dit verschilt per organisatie.  Zo weegt restafval uit kantoren zo tussen de 70 en 100 kilo per kubieke meter. In de horeca is dit twee keer zoveel: tussen de 170 en 200 kilo. Als horecaondernemer kan je een analyse van je afvalbeheer laten maken. Deze rapportages helpen kostenefficiënt en duurzaam te werk te gaan. Ook bestaat er de EcoScan, een analysetool die inzicht geeft in de milieu-impact van afval.


Meer praktische tips

‘Duurzaam ondernemen raakt de hele organisatie’, aldus Marco Ouwerkerk en Sander Verschuren van Green Leisure, het bedrijf dat de gastvrijheidssector coacht en adviseert hoe te verduurzamen. Misset Horeca vroeg de adviseurs om praktische tips: welke eerste stappen kun je als horecaondernemer het beste nemen? Hoe kun je met duurzaamheid kosten besparen? En hoe kun je zonder al te grote investeringen (nog) groener worden? Lees hier deze praktische tips.


Voedselverspilling: Tien tips om waste te voorkomen

De Horecava in de Rai in Amsterdam besteedde deze editie veel aandacht aan voedselverspilling en duurzaamheid. Het nieuwe onderdeel No Waste Village stond geheel in het teken van praktische oplossingen voor voedselverspilling. Tien tips om waste te voorkomen.

1. Medewerkers
Weinig verschillende medewerkers die je voorraadbeheer regelen, minder kans op waste.

2. Menukaart
Veel keuze op de menukaart, is grote kans op waste. Houd de menukaart beperkt.

3. Gerechten
Gerechten die men thuis eenvoudig kan maken, bestelt een gast vaak niet in een restaurant…

4. Salades
In het weekend eet men uitgebreider dan doordeweeks: salades zijn dan dus minder in trek.

5. Monitoren
Een tijdje monitoren, het liefst per productgroep, geeft goed inzicht in het verbruik.

…De overige vijf tips lees je hier.

 

Reageer op dit artikel