artikel

De Stelling: Informatie over allergenen hoort op de menukaart

Restaurant 3197

Twee horecaprofessionals reageren iedere twee weken op een actuele stelling. Deze week is de stelling: ‘Informatie over allergenen hoort op de menukaart’. Lees hier de meningen van Marcel Vugts van Golfbaan De Stok in Roosendaal en Jordy Koopmans van Wolf Atelier in Amsterdam. Reageer ook op de stelling, laat uw mening horen in de reacties.

De Stelling: Informatie over allergenen hoort op de menukaart

Marcel Vugts: ‘Vragen is mensenwerk en vergroot de kans op fouten’

Jordy Koopmans: ‘Wij vragen het liever persoonlijk aan onze gasten’

Ik zet die informatie niet op de menukaart, dat leidt tot extra wensen. 

Marcel Vugts: ‘Extra wensen geven juist de mogelijkheid tot communicatie met de gasten. Dus tot extra verkoop en meer tevreden gasten. Wij zetten daarom die informatie juist wel op de kaart zowel in tekst als een pictogram.’

Jordy Koopmans: ‘In de allergenen wetgeving zijn maar veertien allergieën opgenomen, die je zou moeten benoemen. Er bestaan er natuurlijk veel meer. Wij vragen het daarom liever persoonlijk aan onze gasten. Dat werkt veel efficiënter. Ook ziet een menukaart er snel rommelig uit met al die informatie per gerecht.’

Ons personeel informeert bij het uitreiken van de menu’s altijd of er allergieën zijn en geeft dat door aan de keuken.

Marcel Vugts: ‘Dit kan een goede gewoonte zijn. Maar dan wordt het mensenwerk en is de kans groter dat het wordt vergeten. Zeker als je, zoals wij, met veel oproepkrachten werkt. Vandaar dat de informatie bij ons op de menukaart staat.’

Jordy Koopmans: ‘Ja, dat doen wij zeker. Wij vragen het zowel bij het maken van de reservering als aan tafel, zodat de gasten het mondeling kunnen toelichten aan ons bedienend personeel. Die zorgen ervoor dat de informatie in de keuken komt.’

Bij elke nieuwe menukaart instrueren we ons personeel altijd welke gerechten niet geschikt zijn voor de meest voorkomende allergieën als zuivel, noten en gluten.

Marcel Vugts: ‘Dat is bij ons gewoon een vanzelfsprekend onderdeel van het bespreken van de kaart. Je wilt dat je medewerkers hun vakmanschap zo goed mogelijk beheersen. Hierdoor krijgen ze meer zelfvertrouwen en uiteindelijk ook meer respect en waardering van de gasten.’

Jordy Koopmans: ‘Wij houden het graag persoonlijk. Wij koken een beetje ‘freestyle’ zoals we dat zelf noemen. Zo gebruiken we wel eens andere ingrediënten dan de laatste keer dat we het gerecht kookten. Het kan dus voorkomen dat er de ene keer wel een allergie in het gerecht zit en de andere keer niet. Dat is altijd bekend bij het personeel, dus de communicatie tussen de gasten, bediening en keuken blijft erg belangrijk.’

Leestip: Wat gebeurt er als een gast een allergische reactie krijgt in uw zaak, of de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) bij een controle allergenen in uw gerecht vindt? De Wet uitgelegd.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels