De Stelling: De Michelingids wordt minder belangrijk

De Stelling: De Michelingids wordt minder belangrijk

'Vooral bloggers en vloggers zijn belangrijk' en 'Staat tocht leuk op je cv, zo'n sterrenhut'. Twee reacties op de stelling: De Michelingids wordt steeds minder belangrijk. De heren Ron Blaauw en Mike Vrijdag zijn er zeer uitgesproken over. Hoe denk jij erover?

Gasten gaan niet meer sterren, maar voor lekker en betaalbaar eten.

Mike Vrijdag: Gasten moeten natuurlijk voor lekker eten gaan, daarbij speelt de totale beleving wel een steeds belangrijkere rol. Maar als je geld uitgeeft voor een Opel moet je geen Ferrari verwachten. Er is nog wel een harde kern die de sterren erg aantrekkelijk blijft vinden. De Michelinster is, hoe je het ook wendt of keert, toch een kwaliteitsnorm.
Ron Blaauw: Dat is eigenlijk altijd al het geval bij zo'n 98 procent van de gasten. Maar er is ook een hele klein groep die alleen de Michelingids gebruikt om bij de sterren te gaan eten.

Social media, de lokale kranten en bloggers zijn veel belangrijker om nieuwe gasten te trekken.

Mike Vrijdag: Er is maar één echt grote klantenwerver en dat is mond-tot-mondreclame. Daar kan niets tegenop. De recensiesites raken hun geloofwaardigheid kwijt. Het is steeds meer van: zoek de fout. Van kranten dalen de oplages elk jaar, en worden ze wel echt gelezen? Bloggers, die sturen een mail of ze voor niks kunnen eten om dan een stukje op hun eigen website te kunnen plaatsen (die gevolgd word door zo'n 102 'potentiële' gasten).
Ron Blaauw: Dat is zeker zo. Vooral de bloggers en vloggers zijn de laatste jaren belangrijker geworden. Maar ook alle meldingen op sociale media, zeg maar de digitale mond-tot-mondreclame, werkt heel goed. Wat kranten betreft denk ik dat Nederland de laatste tijd een beetje recensiemoe is geworden.

Michel is alleen nog belangrijk voor het imago van het restaurant of chef.

Mike Vrijdag: Oneens. Een ster is een kwaliteitsnorm. Bovendien het resultaat van jarenlang het snot voor de ogen werken en de meeste tijd van je leven besteden aan het verwennen van gasten. Dat wil overigens niet zeggen dat ik het alleen voor de ster en deze groep mensen doe. Je moet er ook zelf voldoening uithalen. Anders houd je dit niet vol. Ik kies bewust voor mooie producten. We zijn wel apetrots op deze ster (net als mijn zwaar verwaarloosde vriendin, moeder en vrienden). Ook onze medewerkers worden in hun verdere carrière meer waard, staat toch leuk op je cv zo'n sterrrenhut.'
Ron Blaauw: Tja dat is een lastige, de komende drie jaar zullen strategisch heel belangrijk voor ze zijn. Het beleid lijkt een beetje op het beleid zoals de directie van Ajax voert. Een beetje achter de ontwikkelingen aan lopen. Het goede nieuws is dat ze net een belang in Le Fooding hebben genomen en in New York twitteren de inspecteurs als ze net een restaurant hebben bezocht. Dat zouden ze hier ook moeten doen, dan zijn ze het hele jaar relevant in plaats van alleen tijdens de presentatie van de nieuwe gids.'