artikel

De Stelling: Als restaurateur kun je commercieel meer uit Kerst halen

Restaurant 8

Is Kerst voor familie en vrienden óf is het hét moment van het jaar om te pieken? Twee horecaprofessionals reageren deze week op de stelling: Als restaurateur kun je commercieel veel meer uit Kerst halen. Eens of oneens? Laat het ons weten.

De Stelling: Als restaurateur kun je commercieel meer uit Kerst halen

Zorg niet alleen dat het restaurant de beide kerstdiners vol zit, maar kijk ook naar lunch, brunch en Kerst avond.

Elroy Slijkhuis: De feestdagen, zoals de Kerstdagen, zijn voor mij belangrijke momenten om met vrienden of familie door te brengen. Dat gun ik mijn medewerkers ook, het werken in de horeca brengt met zich mee dat er al genoeg belangrijke momenten worden gemist. Om die reden zijn we niet alleen met Kerst maar ook met de jaarwisseling en alle zondagen gesloten.

Ronald Kunis: Kerst is in ons restaurant een heel belangrijk moment. Het is de tijd van het jaar dat je kunt pieken. Echter willen wij het wel leuk houden, zeker ook voor ons team. Om die reden hebben wij ervoor gekozen om alleen diners te draaien met Kerst en daarnaast bieden we de mogelijkheid om een kerstmenu af te halen.

Een thuiskook- of afhaalkerstmenu zorgt voor een extra omzetboost tijdens Kerst.

Elroy Slijkhuis: Gedurende de week hebben wij geen ruimte en tijd om naast de reguliere voorbereidingen nog meer werk te verzetten. Daarnaast vinden we het niet alleen belangrijk om goed eten te serveren, maar ook om mensen een fijne avond te bezorgen met een goede bediening. Dat is onze visie op gastvrijheid. Als we dat ‘los van elkaar’ gaan verkopen, doen we onszelf denk ik tekort.

Ronald Kunis: Vorig jaar zijn we met een ‘take-away’-kerstmenu voor thuis gestart. Gemak is het belangrijkste voor de gast met Kerst, dus de gerechten zijn dan ook dusdanig voorbereid dat het thuis een fluitje van een cent is. Je moet dan ook echt denken aan alleen opwarmen en de borden opmaken. Het was een schot in de roos, zo is ‘Bij Qunis bij u thuis’ een succes geworden en gaan we het ook dit jaar weer doen. Het scoort omzetmatig dusdanig goed, dat we de Kerstavond vrij kunnen zijn om vervolgens weer met de beide kerstdiners vol gas te kunnen gaan!

Kerst is hét moment om luxe eigen producten aan te bieden in het restaurant of in de webshop.

Elroy Slijkhuis: Wij maken in ons restaurant alles zelf, maar hebben nooit overwogen deze producten aan te bieden in een webshop of rond Kerst in de vorm van een speciaal kerstpakket.

Ronald Kunis: We hebben ons wel eens gewaagd aan het aanbieden van kerstpakketten. Dat kan een leuke push voor je omzet zijn, maar is ook zeer bewerkelijk als je kwaliteit en verse producten wilt aanbieden. Daar gaan wij ons wellicht in de toekomst nog eens in verdiepen.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels