artikel

De Stelling: Vaste wijnopslag zorgt voor betere verkoop

Restaurant 1170

Twee horecaprofessionals reageren iedere twee weken op een actuele stelling. Deze week is de stelling: ‘Vaste wijnopslag zorgt voor betere verkoop’. Lees hier de meningen van Bas AVerdijk van Le Mortier in Haarlem en Lendl Mijnhijmer van Waterproef in Scheveningen. Reageer ook op de stelling, laat uw mening horen in de reacties.

De Stelling: Vaste wijnopslag zorgt voor betere verkoop

‘Wij verrassen de gast met de lage prijs’ – Bas Averdijk

‘Het gaat om de marktwaarde van de wijn’ – Lendl Mijnhijmer







Een vermenigvervuldigingsfactor op de inkoop schrikt gasten af om een duurdere fles wijn te bestellen.

Bas Averdijk: Wij gebruiken een vaste opslag per fles ongeacht de inkoopprijs van €15. Onze gasten zijn daardoor vaak verrast door de prijs van wijn op de rekening. We houden zelf van wijn en willen onze gasten maximaal laten genieten tegen redelijke opslagen.
Lendl Mijnhijmer: Een wijnkaart etaleert in mijn beleving het samenspel tussen assortiment en prijs. Voor elke zaak is dat anders. Wat is de huur, welk glaswerk heb je, hoeveel personeel staat er. Daarom is er geen goed en slecht bij calculeren.

Een vaste opslag per fles zorgt voor een kwaliteitsimpuls van de wijnkaart én trekt extra wijnliefhebbers naar het restaurant.

Bas Averdijk: Onze manier van calculeren met een vaste opslag geeft ons veel meer mogelijkheden met het maken en aanpassen van de wijnkaart. Zo kun je er flessen opzetten waarvoor je bij de oude manier van calculeren (x3) niet zo snel zou kiezen. We geven zo onze gasten meer keus, en de wijnen in het duurdere segment worden relatief goedkoper.
Lendl Mijnhijmer: Kwaliteit zit in de fles en niet in de prijs. Alleen een goede wijn bieden tegen een lage prijs is onvoldoende. Er moet ook aandacht zijn voor de presentatie, de informatie en het juiste glaswerk. Alleen leuk voor de portemonnee doet afbreuk aan de wijnbeleving.

Een vaste opslag zorgt ervoor dat gasten eerder een extra glas of duurdere fles wijn bestellen.

Bas Averdijk: Wij merken dat mensen door onze vaste opslag van €15 per fles, die we overigens ook doorrekenen per glas (we calculeren daarvoor 1/5 van de flesprijs), sneller geneigd zijn om een fles of glas uit de laatste twee pagina’s – de duurdere sectie – van onze wijnkaart te bestellen.
Lendl Mijnhijmer: Duur is maar relatief. Zo kan voor de één de huiswijn van minder dan €20 al duur zijn, terwijl voor de ander die mooi gerijpte bordeaux uit het topjaar 1995 voor €250 een koopje is. Het heeft dus niets met vaste opslag te maken, maar met de marktwaarde van een wijn.

Leestip: Tien manieren om wijn te presenteren

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels