artikel

Tien keer ‘De toekomst van de gastronomie’

Restaurant 4290

In evenementenlocatie Mariënhof in Amersfoort wierpen woensdag 15 februari wijnimporteur Jacobus Boelen samen met vijf andere wijnprofessionals een blik op de toekomst van de gastronomie.

Tien keer ‘De toekomst van de gastronomie’

Het panel bestond uit Edger Groeneveld ( restaurant‘t Nonnetje**), Ron Andes (Koninklijke SlijtersUnie), Puck Wilbers (HTC Advies) en Jeroen van den Brink (DiningCity). Zij deelden onder leiding van Filemon Wesselink hun visie op de toekomst.

10 conclusies en uitspraken over de gastronomie in de toekomst:

  1. BELEVING Beleving gaat ook in de toekomst het verschil maken. Men moet verrast worden, er dient een wow-effectgecreëerd te worden om een gast terug te laten keren. 86% van de consumenten is bereid meer te betalen voor een betere beleving.
  2. CONCEPTEN Het grootste succes blijftde horecaondernemer behalen, wanneer hij bij het ontwikkelen van een horecaconcept eerst en voornamelijk uitgaat van de “why”: waarom wil ik dit doen en wat is mijn doel richting de consument? Houdt hierbij trends in het vakgebied in de gaten, maar begin niet alleen vanuit een trend. Pas deze eventueel aan op jouw concept.
  3. KENNIS De wijnkennis van consumenten blijft groeien. Men weet steeds beter wat men lekker vindt, wat ertoe leidt dat wijnen beter op de persoon afgestemd kunnen worden.
  4. ADVIES Door de groeiende kennis van de gast, krijgt de sommelier in de toekomst meer een persoonlijk en adviserend karakter. Hij wordt als het ware een soort sparringpartner voor de gast.
  5. PERSOONLIJK Restaurateurs en wijnspeciaalzaken zullen zich moeten aanpassen aan de steeds beter ingelichte consument en hierop inspelen met een goed persoonlijk advies.
  6.  BALANS De lijn tussen werk en privé vervaagt, wat ertoe leidt dat men steeds meer buiten de deur eet, waar en wanneer men wil. Hierdoor zullen er meer horecagelegenheden ontstaan, inspelend op de behoefte van de gast: snel, gezond, met producten van goede kwaliteit.
  7. RESERVEREN Online reserveringssystemen zijn voor de consument onmisbaar geworden. Hoewel deze reserveringssystemen het de ondernemer vaker lastiger dan gemakkelijker maken (het kost immers tijd), zal het aantal restaurants met een online reserveringssysteem toch blijven toenemen om aan de wensen van de gast te voldoen.
  8. VINDBAARHEID In de online wereld verandert momenteel veel voor ondernemers, wat het lastig maakt om bij te blijven en alle kanalen bij te houden. Het blijft echter belangrijk om in online zichtbaarheid te investeren. Dit verbetert je vindbaarheid online.
  9. REVIEWS Omdat online recensies onbetrouwbaarder worden, zal mond-op-mond reclame in de toekomst een doorslaggevende factor zijn bij de keuze voor een restaurant. Daarnaast spelen reviews van online influencers voor de consument een steeds grotere rol in het maken van de keuze.
  10. LIFESTYLE De verwachting is dat er in de toekomst, zoals dat ook bij de bieren is gebeurd, meer alcoholvrije wijnen van goede kwaliteit op de markt zullen komen, zodat gasten ook eengoed non-alcoholisch alternatief geboden kan worden.wijn 2
Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels