artikel

Tips: Wat wil een leerling van zijn leerbedrijf?

Restaurant 1014

Wat willen leerlingen van hun leerbedrijf? Deze vraag stelde Misset Horeca aan leerlingen en leermeesters van de drie van beste leerbedrijven in de horeca van 2016. Double Tree by Hilton in Amsterdam, Goed Proeven uit Arnhem en ’t Feithhuis in Groningen.

Tips: Wat wil een leerling van zijn leerbedrijf?

Naomi Hofman is in opleiding – niveau vier, gespecialiseerd kok – en werkt bij het Beste Leerbedrijf van Nederland, Double Tree by Hilton in Amsterdam. Zij droeg haar leerbedrijf zelf voor.

‘De sfeer is goed. We werken in teamverband en ik voel me als leerling ook echt onderdeel van het team en dat wil ik graag; ik bungel niet ergens onderaan. Ze halen me bij het hotel omhoog. Ik ben onderdeel van het geheel en dat laten ze blijken. Er is tijd en aandacht voor me. En als het soms even te druk is om iets te bespreken maken we een afspraak wanneer we het dan wel doen,’ complimenteert ze haar begeleider, chef-kok Marcel de Leeuw van Double Tree. Hofman: ‘We hebben een soort draaiboek en dat brengen we ook echt in praktijk. Het blijft niet bij mooie praatjes.’ De Leeuw: ‘Wij stellen bij Double Tree de leerling voorop. We werken met een gedegen opleidingsplan en brengen dat ook in de praktijk. Want zeggen en doen, dat zijn twee verschillende dingen. Ik ben natuurlijk zelf SVH Meesterkok en een belangrijk onderdeel van die titel is dat je het vak door wilt geven. En dat is ook mijn persoonlijke drijfveer.’

Wat willen leerlingen:
Onderdeel zijn van het team
Tijd en aandacht
Leren in eigen tempo
Productkennis opdoen, proeven en ervaren
Niet alleen rotklusjes doen
Ook moeilijke taken verrichten
Het werkrooster op tijd
Een leermeester die ook op de vloer is
Marcel de Leeuw Leerbedrijf Double Tree by Hilton

Marcel de Leeuw en Naomi Hofman

Financiën en uren moeten goed geregeld zijn

Ricardo Eshuis, directeur van SVH, maakte op de Horecava 2017 de winnaar van de verkiezing Beste Leerbedrijf 2016 bekend. ‘Zie je dat de leerlingen niet praten over beloning of het al dan niet maken van overuren? Dat moet gewoon in orde zijn. Het gaat om perspectief en waardering.’

Ook de leerlingen van ’t Feithhuis in Groningen reppen niet over hun financiële beloning als Miset Horeca ze vraagt naar de sterke punten van hun opleider. Fiejanna de Boer (23) leert voor zelfstandig werkend gastvrouw. ‘Het is een serieus bedrijf en ik heb meerdere gesprekken gehad voor ik werd aangenomen. Je mag op de werkvloer veel proeven en ervaren. Ik hoef geen wijn aan te prijzen die ik zelf nog nooit geproefd heb. En als een vraag of een opdracht niet tijdens het werk gedaan kan worden, dan is er voor- of natijd gelegenheid voor. Grote verschil met andere leerbedrijven is echt de tijd en de aandacht. Ik moet natuurlijk ook goed werken: strak en netjes. Telkens wijzen ze me erop: zijn de tafels goed gedekt, neem je de jassen aan van gasten, vraag je naar diëten, of allergieën. Hier word je niet in het diepe gegooid. En als ik iets niet goed doe, vertellen ze me dat netjes. Opbouwende kritiek.’

Leren in eigen tempo

Laura Zuidema (23) waardeert de persoonlijke benadering van Keimpe Postema, eigenaar van ’t Feithhuis. Zuidema is ex-leerling en nu in vaste dienst als gastvrouw. ‘Mij boden ze structuur. Ik ben een langzame leerling en ging in kleine stapjes omhoog. Postema beseft dat niet iedereen even snel leert en past daar het tempo op aan.’ Annemarie Miska, leerlingen van de Hogere Hotelschool, waardeert dit ook, maar dan in omgekeerde zin. ‘Ik wil snel en veel. En dat kan ook.’

Leestip:
Tips van Vroeg uit Bunnik: beste leerbedrijf horeca 2015

Postema waardeert de complimenten van zijn team en probeert inderdaad persoonlijke aandacht te hebben voor zijn mensen. Frequente trainingen, kennis op peil houden – ook van de niet-leerlingen – en mensen die met minder kansen binnenkomen, krijgen ook de ruimte om te groeien. We bespreken de voortgang van mensen en als er privé uitdagingen zijn bij teamleden dan geven we die ook aandacht. Want je kunt er niet honderd procent zijn voor je gasten als je met je gedachten niet bij het werk bent.’

Goed Proeven Arnhem Leerbedrijf

Jelle Doornekamp en Ivanildo Pinas (r) van Goed Proeven

Vierdaagse werkweek in de keuken

Goed Proeven uit Arnhem, de nummer twee in de verkiezing om het Leerbedrijf, werkt met ‘buddy’s’. Chef-kok Jelle Doornekamp (36) verklaart: ‘We hebben een heel vast team en we zoeken bij elke leerling een juist maatje, een buddy, die hem of haar begeleidt. Dat hoeft niet per se een leermeester te zijn, dat kan ook een leerling zelf zijn die hier al wat langer loopt. We kijken dan naar karakter en kwaliteiten. Laten we eerlijk zijn: wij als bedrijf hebben er toch ook baat bij dat we een fijne werkplek aanbieden? Als wij goed voor de jongens zijn, zijn de jongens goed voor ons. Dat is de situatie. Leerlingen zijn niet onze extra handjes of sloofjes. Ze staan in ons bedrijf op de plekken waar ik ook sta. Zelf ben ik ook begonnen als leerling; nou ik mocht geen biefstuk aanraken de eerste jaren. Dat is bij ons echt niet zo. We hebben een vierdaagse werkweek in de keuken, de financiële beloning is in orde en iedereen krijgt zijn rooster voor de volgende maand op de 15e van de huidige maand.’

De volgende leerbedrijven eindigden bij de laatste 10 van dit jaar, in willekeurige volgorde:

Italian bar-bistro City Hall
DoubleTree by Hilton Hotel Amsterdam (1)
Albron / Center Parcs Port Zélande
GrachtenAtelier
Het Feithhuis, Groningen (3)
Goed Proeven, Arnhem (2)
Golden Tulip Strandhotel Westduin
Restaurant Instock Amsterdam
Hotspot Hutspot Lomba
Villa De Duinen

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels