artikel

De Stelling: Restaurants moeten nadenken voordat ze aan de Iens/AH-actie meedoen

Restaurant 753

Twee horecaprofessionals reageren iedere twee weken op een actuele stelling. Deze week is de stelling: ‘Restaurants moeten nadenken voordat ze aan Iens/AH-actie’. Lees hier de meningen vanLisja Hu van Beulings in Amsterdam en Anja QiongyiMa van Alexander in Leiden. Reageer ook op de stelling, laat uw mening horen in de reacties.

De Stelling: Restaurants moeten nadenken voordat ze aan de Iens/AH-actie meedoen

Meedoen is een pact sluiten met de duivel – Lisja Hu

‘Er zit altijd een addertje onder het kortingsgras – Anja QiongyiMa 

Een tweede diner gratis weggeven is financieel haast ondoenlijk

Lisja Hu: Het is met de kleine marges in de horeca ondoenlijk om een extra diner weg te geven. DAt geld moet ergens vandaan komen. Het komt of uit de service, uit hele goedkope ingrediënten of door een veel hogere omloopsnelheid te creëren. In alle gevallen is de gast de dupe. Met als gevolg een slechte recensie, andere potentiële en vaste gasten blijven weg en zo start de neerwaartse spiraal voor het restaurant.

Anja QiongyiMa: We hebben meegedaan, maar er zit altijd een addertje onder het groene kortingsgras. Vooraf is een goede kosten-batenanalyse belangrijk. Wat kost deze actie versus de kosten voor eigen reclame in traditionele media. Daarnaast heb je te maken met hoge reserveringskosten per couvert en moet je een Iens/Seatme-abonnement afsluiten voor minimaal een jaar. Quitte spelen doe ja pas als de gasten iets anders willen drinken dan leidingwater.

Eigenlijk voeren Iens en AH goedkoop actie over de rug van de restaurateur.

Lisja Hu: Dat klopt, die actie is alleen voor de klantenbinding van AH en financieel gewin van Iens. Meedoen met dit soort acties is een pact sluiten met de duivel. Iens casht alle verdiensten, de tijd dat Iens een betrouwbare, onafhankelijke gids was, ligt al lang achter ons. Het is commercieel bedrijf dat gaat voor geld, en eigendom is van Tripadvisor.

Anja QiongyiMa: Het voordeel van dit verdienmodel ligt vooral bij Iens. Helaas denken gasten dat AH het tweede diner betaalt, maar contractueel mag de restauranthouder hierover niets zeggen. Ook gasten moeten om deel te nemen een Iens-account aanmaken waardoor Iens over interessante data kan beschikken.

Probleem met deze acties is dat gasten haast nooit terugkomen: ze komen alleen terug als er weer een actie is.

Lisja Hu: Hier komen de koopjesjagers op af. Die gaan nooit ‘normaal’ uit eten bij een restaurant, maar alleen bij acties. Dit zijn tegelijk ook de fervente onredelijk kritische recensieschrijvers. Die ben je liever kwijt dan rijk.

Anja QiongyiMa: Ja en nee. Ja, omdat er te veel acties zijn er er mensen zijn die alleen met kortingen eten. Die komen dus pas bij de volgende actie terug. Nee, omdat een aantal gasten wel verrast wordt door onze gerechten en daardoor terugkomen.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels