artikel

De Stelling: Zwarte lijst maken van no-showgasten is zinloos

Restaurant 2

Twee horecaprofessionals reageren iedere twee weken op een actuele stelling. Deze week is de stelling: ‘Zwarte lijst maken van no-showgasten is zinloos’. Lees hier de meningen van Julius Jaspers en Leon Mazairac. Reageer ook op de stelling, laat uw mening horen in de reacties.

De Stelling: Zwarte lijst maken van no-showgasten is zinloos

Gasten die merken dat ze op de lijst staan, gaan dan reserveren onder een andere naam.

Julius Jaspers: Ik herken het probleem, zeker in het hogere segment. Bij andere zaken zijn er meer walk-in’s. Naast de negatieve schaduw over het feit dat je voor je plezier uit eten gaat, denk ik dat het niet haalbaar is. Het geeft veel administratieve rompslomp. Nabellen, wat je bij de reservering al aankondigt, heeft meer zin. Maar ook dat kost veel tijd en daarmee geld.
Leon Mazairac: Ik denk dat deze kleine groep van asocialen nou eenmaal bestaat. Maar die voelt zich da niet lekker als ze onder een andere naam in de zaak zitten. De horeca moet het zelf beter organiseren, samen met KHN. Door standaard horecavoorwaarden en een externe partij die achter de omzetderving aan gaat.

Restaurateurs samen iets laten doen, zoals een gezamenlijke lijst bijhouden, is op voorhand kansloos.

Julius Jaspers: Een slecht idee, want wie bepaalt de criteria. Restaurateurs moete ondernemen en zich focussen op hun gasten, en niet op lijstjes. Lekkere-wijn-lijstjes, hoe-maak-ik-het-beter-voor-mijn-gasten-lijstjes, en hoe-maak-ik-winstlijstje, die zijn belangrijk. Maar een gezamenlijke blacklist? Ik zou er niet aan beginnen.
Leon Mazairac: Dat denk ik niet. Het besef moet er op een of andere manier komen bij de no-shower. Ook in het kader van no-waste, als je niet komt, moeten we het weggooien. Misschien kan er een Sire-spotje gemaakt worden voor dit probleem. Een kok een kelner die de kassa tellen in een leeg restaurant. Met als titel: Andere plannen? Doe niet zo laf, bel even af!

Beter is het posten van de namen op social media (shaming) of bij reservering vooraf laten betalen (zoals bij The Jane en veel restaurants in USA en UK).

Julius Jaspers: Shaming is gevaarlijk, op social media gaat het er nooit meer vanaf. Ik denk dat we naar een (aanbetalings)systeem moeten waar de gast (deels) vooraf betaalt. Kom je niet dan is dit voor de ondernemer (within reason) of wordt het gebruikt als een tegoed voor een volgend bezoek. Aanbetalen is in andere landen overigens al heel normaal. Als je niet komt opdagen bij de dokter, of bij een hotel moet je toch ook gewoon betalen.
Leon Mazairac: Shamen is echt not done! We werken in de horeca en moeten hoffelijk zijn. Wij weten wél hoe het hoort, dus laten we niet aan dit soort ordinaire dingen meedoen. Liever positief posten met likes voor je nieuwe gerecht of wijnkaart. Alles is tegenwoordig ‘on demand’ maar de traditionele horeca ligt weer te slapen. Vooraf (deels) betalen met iDeal of creditcard, ik durf dat wel in te voeren.

Meer over no-shows:

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels