artikel

Vier trends staan centraal op InnovationLab Horecava

Restaurant 661

Horecabeurs Horecava heeft als thema ‘Proef de toekomst’. In het TrendLab, onderdeel van het InnovationLab, kunnen bezoekers trends ervaren en beleven. Adviesbureau HTC licht vier trends toe die een grote rol spelen op het Lab: circulariteit, identiteit, technologie en third places.

Vier trends staan centraal op InnovationLab Horecava

Een van de vier trends die centraal staat op het InnovationLab Horecava is circulariteit. Circulariteit is een vorm van duurzaamheid, waarbij alles wat wordt verbruikt, opnieuw wordt ingezet. Het idee is om zo min mogelijk waarde van producten en grondstoffen te vernietigen in het gebruik. Dit kan door onderhoud, reparatie en aanpassing van bestaande producten. Daarmee verleng je de levensduur. Denk hierbij aan hergebruik van stoelen en tafels, in plaats van deze naar de vuilstort te brengen, waar verbranding plaatsvindt. Ook een voorbeeld van circulariteit is het recyclen en composteren van grondstoffen, zoals het recyclen van bierflesjes of het composteren van koffiedrap.

Mixen met water

Bij Café De Ceuvel in Amsterdam is circulariteit heel concreet zichtbaar: wonen, werken en ontmoeten vinden plaats in oude, hergebruikte woonboten. De grond van het terrein is aangelegd met planten die zorgen voor het reinigen van de zwaar vervuilde grond. In de exploitatie wordt ook dagelijks gezocht naar circulaire alternatieven, aldus Joey Hodde, eigenaar van De Ceuvel. ‘Wij serveren geen kant-en-klare frisdranken. De vrachtwagens met cola rijden immers voor 90 procent met water rond. Daarom laten wij limonade in siropen leveren en mixen deze zelf met water dat wordt opgevangen vanuit de regentonnen die tegen de gevel van het café staan’, zegt hij.

Spijkerbroeken als isolatie

Circl

Circl Zuidas foto: Elmer van der Marel

Een ander voorbeeld is Circl, een circulaire hotspot op de Amsterdamse Zuidas. Circl is volledig gebouwd uit materialen die bij eventuele herontwikkeling opnieuw kunnen worden gebruikt. Voor de isolatie van het gebouw is een actie gestart om oude spijkerbroeken van medewerkers in te zamelen. Deze worden verwerkt in het dak en isoleren beter dan glaswol. De KLM hergebruikt al jaren de verouderde uniformen van de stewards en stewardessen. Deze uniformen worden vervezeld, waarna er weer nieuwe producten van kunnen worden gemaakt zoals KLM-blauwe handtassen, riemen en dergelijke. Dit voorkomt het verbranden van circa 90.000 kilo kleding.

Identiteit: monoconcepten

Naast circulariteit, is identiteit een belangrijke trend in de horeca: concepten waarin een heldere keuze is gemaakt voor één verhaal of één product,de zogenoemde monoconcepten. De grote grijze massa van concepten met voor ieder wat wils, een onduidelijk concept en gemiddelde kwaliteit verdwijnen. Gasten willen zich kunnen identificeren met de horecagelegenheid die hij bezoekt. Meer dan eten en drinken, moet het zijn lifestyle bevestigen of versterken. Monoconcepten zijn in de grote steden steeds meer te zien. Trendy zijn The Avocado Show en Aardbei Amsterdam. Julien Zaal, eigenaar van The Avocado Show: ‘Kies een populair product waar je eindeloos mee kunt variëren en koppel dit bijvoorbeeld aan een actie op de sociale media.’

Ook storytelling blijft actueel. Transparantie over de herkomst van producten, de bereiding en de invloed op gezondheid of omgeving. Concepten die volledig draaien om de technologische beleving versus succesvolle concepten die draaien om traditie. Zo is Café Nol een groot succes in Amsterdam, juist vanwege de Jordanese uitstraling, de bekende bardames en de (oud-)Hollandse muziek. Concepten die volledig draaien om ontspanning, lokaal, thrill, internationaal, gezondheid, je kunt alle kanten op.

Technologie: Augmented en virtual reality

Toch zijn circulariteit en identiteit alleen niet meer genoeg. Technologie is niet meer weg te denken uit het dagelijks leven, en het bedrijfsleven speelt hier handig op in. Gasten stellen hoge eisen aan de beschikbaarheid van mutiple connected devices. In een hotel inchecken met je smartphone en daarop meteen adviezen op maat ontvangen voor activiteiten in de buurt. Ook horecaondernemers spelen in op de ‘tech-trend’, bijvoorbeeld door met beacons passantenstromen te achterhalen en hier openingstijden en assortiment op aan te passen.

innovation lab horecavaVR dining zorgt voor een extra beleving voor de gast: oesters eten op het Zeeuwse strand of wijn drinken op een Franse wijngaard, virtual reality maakt het mogelijk. Alle zintuigen worden erbij betrokken, wat zorgt voor een unieke dinner experience.
Gepersonaliseerde en gekoppelde accounts dragen bij aan een breder en toegankelijker platform voor iedere consument. Zo werkt de KLM aan een koppeling van Netflix-accounts, waardoor reizigers een selectie van persoonlijke favoriete films te zien krijgen op het display.

Third places

Tot slot zien we dat mensen zich grenzeloos bewegen van woning naar werk naar plezier. Flexwerken vanuit huis is flexwerken vanuit elke mogelijke locatie geworden. Eten en drinken buiten de deur is niet meer standaard in een restaurant. Een koffiebar is ook werkplek, ophaalpunt, fietsenmaker, wasserette en bovenal ontmoetingsplaats. Dit zijn zogenoemde third places, plekken waar je, naast je woning en werk, naartoe gaat om te ontspannen en waar je deel uitmaakt van het sociale leven.

De Wasserette of De Knipbar in Amsterdam zijn daar voorbeelden van, net als Lola Bikes en Coffees. En ook B. Amsterdam is, naast een kantoor voor start-ups, restaurant en ontmoetingsplaats. Lotte Windey, adviseur bij HTC Advies: ‘Goede wifi, een sfeervolle omgeving, een kop koffie en een gezonde sandwich maken dat een koffiezaak, een bibliotheek of een restaurant een centrale plaats in de community inneemt.’ Ze benadrukt dat gasten zich op elk moment van de dag welkom willen voelen. ‘Een horecaconcept waar je kunt werken, koffie drinken, dineren en borrelen en waar je je altijd welkom voelt: dát is wat gasten willen.’

Meer trends op Horecava

Tijdens de Horecava kunnen bezoekers in het TrendLab, onderdeel van het InnovationLab, de vier trends ervaren en beleven. De Horecava is van maandag 8 tot en met donderdag 11 januari 2018 en heeft als thema ‘Proef de toekomst’. 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels