artikel

Stelling: Je moet als chef actief zijn op social media

Restaurant 813

Twee horecaprofessionals reageren iedere twee weken op een actuele stelling. Deze week is de stelling: ‘Je moet als chef actief zijn op social media.’ Lees hier de meningen van Edwin Dingemanse in De Gespleten Arent en Stefan van Sprang van Aan de Poel in Amstelveen. Reageer ook op de stelling.

Stelling: Je moet als chef actief zijn op social media

Social media zorgt voor betrokkenheid van gasten bij het restaurant.

Edwin Dingemanse: Social media is niet meer weg te denken uit het restaurant. Het geeft je potentieel veel free publicity en je bereikt (nieuwe) gasten. Wij gebruiken Facebook veel. Daar plaatsen we persoonlijke posts zoals recent de zoektocht naar truffels tijdens onze vakantie, stellen onze nieuwe werknemers voor en plaatsen filmpjes van ons personeel. Je betreft hiermee de gasten bij het restaurant en geeft het een meer persoonlijk gezicht.
Stefan van Sprang: Het is de aanpak om je restaurant in deze tijd aan de man te brengen. Via social media vertel je het verhaal en krijg je betrokkenheid. De gasten laten zien waarmee je bezig bent. Wij hebben bijvoorbeeld een ‘making of’-film gemaakt van ons nieuwe culinaire inspiratieboek, in aanloop naar ons 10-jarig bestaan in oktober. Hierop zijn van gasten en collega’s enorm positieve reacties gekomen. Dat belooft wat voor oktober.

Instagram is dé manier om gasten een voorproefje van de gerechten te tonen.

Edwin Dingemanse: Instagram is zeer geschikt om gerechten te showen. Anders dan Twitter, waar we minder geloof in hadden, wordt het steeds belangrijker. Wij zijn zeker van plan er nog meer mee te gaan doen. Het zit alleen nog niet zo in ons systeem om frequent te gebruiken. Koken en gastheerschap gaan voor. Op Instagram heeft @degespletenarent 304 volgers.
Stefan van Sprang: Ik zie Instagram als een soort online menukart. Je ziet online onze gerechten: de gast weet zo wat hij kan verwachten bij Aan de Poel. Daarnaast is het voor mij een inspiratiebron en bovendien een online visitekaartje van ons restaurant, leuk om aan de buitenwereld te laten zien. Het doet ook iets voor mij persoonlijk, ik bouw een soort online portfolio en cv op. Op Instagram heeft @chefaandepoel 6914 volgers.

Een actieve Facebookpagina is haast belangrijker dan een eigen website.

Edwin Dingemanse: Facebook is veel actueler, zo hadden we zaterdag een lastminute-annulering. Via onze pagina konden we de tafel dezelfde middag nog vullen. Ik zie Facebook als een soort mise-en-place, het voorwerk waar gasten een indruk krijgen van het restaurant. Daarna besluiten ze om direct te boeken of naar onze site te gaan. We zorgen er wel voor dat het geheel vorm met de website – die we zelf maken en onderhouden – en de beleving in ons restaurant.
Stefan van Sprang: Dat klopt. Niet iedereen bezoekt dagelijks onze website, maar vrijwel iedereen zit elke dag op Facebook. Via Facebook en Instagram kunnen wij dus een groot aantal van onze volgers en kandidaat-gasten bereiken.

 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels