artikel

Sprankelende prikkelingen bij restaurant Fizzy in Epe

Restaurant 2529

Het was hun droom om een high-end restaurant in de stad te openen. Waar chef Marijn zijn ervaring bij sterrenrestaurants kon combineren met de stralende gastvrijheid van Yasmina. Voormalig restaurant ’t Soerel in Epe had alles wat het jonge ondernemerspaar wenste, het lag alleen niet in de grote stad. Toch wogen de pluspunten zwaarder en binnen een paar maanden gaven ze er hun eigen draai aan en was restaurant Fizzy een feit.

Sprankelende prikkelingen bij restaurant Fizzy in Epe
Marijn van de Worp (28) en Yasmina El Azzouzi (23) staan aan het roer bij restaurant Fizzy in Epe. Foto's: Koos Groenewold

In de zomer van 2017 genoten Marijn van de Worp (28) en Yasmina El Azzouzi (23) van een diner op het groene terras van restaurant ‘t Soerel aan de Soerelseweg in Epe. Het was hen ter ore gekomen dat de eigenaren op zoek waren naar een overnamekandidaat. Stiekem werden ze beide verliefd op het pand en de mogelijkheden die het kon bieden, maar het kwam totaal niet overeen met hun plannen voor een high-end restaurant in de grote stad. Maar liefst drie maanden lieten ze het rusten en spraken ze er amper over. ‘Gek genoeg liep dat een beetje zo’, zegt Yasmina bedachtzaam.

‘Op een gegeven moment besloten we dat we het er toch maar over moesten hebben. Al snel waren we aan het brainstormen over wát we gingen doen, in plaats van óf we ervoor zouden gaan. De beslissing was blijkbaar al gemaakt.’ In oktober ging de kogel door de kerk en in de eerste week van januari 2018 kreeg het stel de sleutel van hun restaurant. ‘Het ging ineens heel snel.’ Een paar weken later was restaurant Fizzy een feit.

Fizzy staat voor prikkelend

Restaurant Fizzy is hun droom, waar ze hun ervaring en passie laten samenkomen. Yasmina: ‘Fizzy komt uit het Engels, waar het ‘prikkelend, sprankelend en bruisend’ betekent’. Het belangrijkst vindt het stel dat hun gasten een leuke en gezellige avond hebben en dat er een goede vibe hangt in het restaurant. ‘We willen de zintuigen van onze gasten prikkelen met onze persoonlijke gastvrijheid, verse producten van goede kwaliteit en eigentijdse gerechten’. Marijn vult aan: ‘De smaakpapillen zijn niet het enige wat we willen prikkelen. Bij Fizzy komen ook alle andere zintuigen aan bod: de ogen, oren en neus en uiteindelijk ook de huid.’

Bekijk ook deze fotorepo: Vernieuwd sterrestaurant Katseveer van Rutger en Jessica van der Weel

Pass tot in het restaurant

Een avondje uit bij Fizzy is een belevenis, onder meer door het raam tussen de chef’s table en de keuken en de lange roestvrijstalen ‘pass’ die van de keuken tot in het restaurant loopt. ‘Daardoor worden de borden als het ware in het restaurant opgemaakt’, vertelt Yasmina. ‘Gasten vinden het fantastisch om te zien wat er gebeurt met hun bord, voordat het bij hun op tafel aankomt.’ Bij ’t Soerel bevond de beleving zich achter de schermen: zowel de keuken als de bar was verstopt achter een blinde, natuurstenen wand. ‘We waren het er snel over eens dat die muur eruit moest om de beleving in het restaurant te brengen’, zegt Marijn. Dat had nog wel wat voeten in aarde, want de wand bleek dragend te zijn. ‘Er is een nieuwe constructie bedacht, waarbij het nieuwe frame steunt op de huidige muren. De functie van zolder hebben we gelukkig kunnen behouden.’

Grootste wens: Chef’s Table

Beleving is wat gasten willen, weet Marijn. ‘Wat ze zien op tv in programma’s en documentaires over chef koks willen ze ook in het echt en van dichtbij meemaken. Het is ook gaaf om te zien dat er twee of drie koks de gerechten staan te dresseren in het zicht.’ De Chef’s Table was nog zo’n grote wens van het stel. ‘Die was er niet, maar wij wilden graag een tafel die zou worden bediend door de keuken. Dat is deze geworden’, zegt Marijn terwijl hij met zijn hand op het massieve tafelblad klopt. ‘Gasten vinden dat heel bijzonder en stellen bijvoorbeeld ook veel eerder vragen. Aan deze tafel bouw je als gast een band en een feeling op met de keuken.’ Samen met de drie kleinere tafeltjes aan de andere kant is de Chef’s Table de meest populaire plek binnen het restaurant. ‘Terwijl de tafels op deze plek in de tijd van ’t Soerel het minst populair waren. Grappig toch?’ zegt Yasmina.

Leestip: Millenials kiezen vaker voor milieuvriendelijke hotels: groene hotels ter inspiratie

RVS en kalfsleer

Naast het toevoegen van beleving heeft het jonge ondernemerspaar flinke veranderingen doorgevoerd in het interieur van het restaurant. ‘We wilden het wat eigentijdser maken en meer ons eigen ding erin terugbrengen. Interieurbouwer Inris uit Oldebroek heeft ons geholpen bij het vertalen van onze ideeën naar een concreet plan,’ zegt Marijn. In het ontwerp is gekozen voor RVS, zwarte tafels, een met zwart kalfsleer bekleedde bar en vergrijsd eikenhout. ‘Een stuk minder klassiek dan het linnen van ’t Soerel. Als we de tafels aankleden met witte servetten, kristallen glazen en oud-zilveren bestek ontstaan er hele mooie contrasten’, vult Yasmina aan.

Doelen en ambities

Fizzy is een restaurant in het hoge segment. Logisch, gezien de werkervaring van de jonge ondernemers (zie kader) en de historie van ‘t Soerel. Marijn: ‘De vorige eigenaren, Dick en Vera Logtenberg, wisten zeven jaar een Bib Gourmand te behalen. Wij willen daar niet voor onder doen, maar blijven wel onszelf. Als ondernemer is dat ook wat je wilt, je wilt je eigen pad bewandelen. Natuurlijk laten we ons beïnvloeden, maar we pakken alleen de dingen op waar wij mee verder kunnen. Inmiddels weten we dat we niet iedereen tevreden kunnen houden.’

Om vaste gasten van ’t Soerel te behouden, blijft de prijsklasse gelijk. ‘De gemiddelde besteding per gast is ongeveer €100. Daarvoor krijgt hij ook echt een avondje uit met vijf gangen, bijpassende wijnen, lekker water en koffie met friandises.’

Hoe krijg je een Bib?

Hoe krijg je een Bib?

Verrassen zonder menu

‘Wij zijn niet meer ’t Soerel, maar hebben wel nog veel gasten van toen. Een uitgebreid menu is er in feite niet bij restaurant Fizzy. Althans, we zijn geen klassiek à la carte restaurant zoals ’t Soerel wel was’, legt Yasmina uit. Marijn vult aan: ‘We werken met vijf, zeven en negen gangen, waarbij we de gast willen verrassen. Natuurlijk houden we rekening met de wensen en allergieën van gasten en we hebben een klein aantal vaste gerechten. Bewust: want met een grote à la carte menu moet je of invriezen óf weggooien. Dat willen we niet. Wij koken met verse producten van het seizoen. Echt alles is vers, daardoor hebben we grip op de kwaliteit van de producten, de mise en place, de inkoop en de waste is minimaal. Bovendien verrassen we niet alleen met smaken, maar ook met structuren en vormen. Het mondgevoel doet heel veel en is heel bepalend in een gerecht.’

‘De combinatie van smaken komt altijd goed’, zegt Yasmina terwijl ze trots naar Marijn kijkt. ‘Een dessert met bloedsinaasappel, kaneel, witlof en ijs van groene curry klinkt heel bijzonder en is wel echt anders dan anders. Die mooie smaken bij elkaar maken onverwachts een heel goed gerecht.’ Marijn vult aan: ‘Uiteindelijk is het doel een mooi bord: mooie gerechten van hoge kwaliteit’.

Michelin is nog wel een stap te ver, vinden Marijn en Yasmina. ‘Ons eerste doel is stabiliteit. Zowel financieel als operationeel. We willen vooral veel plezier maken, voor onszelf en voor onze gasten.’

Brede ervaring

Het stel uit Apeldoorn is jong, ambitieus en heeft een mooi CV. Marijn (28) heeft de afgelopen jaren ervaring opgedaan in de keukens van het Oude Politiebureau, Het Koetshuis* en de Librije***. Het laatste anderhalf jaar werkte hij als sous-chef bij Basiliek* in Harderwijk. ‘Eigenlijk wist ik al op mijn achttiende, toen ik de koksopleiding deed, dat ik mijn eigen restaurant wilde. De typische eigenwijsheid die hoort bij ondernemers, die heb ik ook. De afgelopen tien jaar heb ik gewerkt bij veel verschillende bedrijven, waar ik veel gezien en geleerd heb en mijn eigen smaak heb kunnen ontwikkelen.’ Yasmina (23) volgde de Hotelschool (Het Klooster) in Amersfoort en ging daarna aan de slag als freelance horecamedewerker en foodfotograaf. ‘Daardoor heb ik heel veel bedrijven gezien, maar ook verschillende werkgevers, werknemers en concepten. Ik heb ervaring opgedaan in managementtaken en heb valkuilen geanalyseerd bij bedrijven waar ik heb gewerkt. Uit al die facetten filter ik nu de zaken die hier goed van pas komen.’

Restaurant Fizzy in cijfers

100 vierkante meter vloeroppervlakte restaurant

50 zitplaatsen

100 euro besteden gasten gemiddeld per persoon

7 man personeel, waarvan 4 in de keuken

Wil jij ook de mooiste reportages als eerste lezen?

Foto's

Reageer op dit artikel