blog

Vraag en aanbod

Restaurant

Prijs is een mooi instrument om gedrag van consumenten te beïnvloeden. Steeds vaker gaan bedrijven daarom werken met variabele prijzen. Ik ben voorstander, maar zie het nog weinig toegepast bij restaurants.

Vraag en aanbod

Een voorbeeld uit de sportbranche: op veel sportscholen is ’s avonds squashen duurder dan eerder op de dag om consumenten te bewegen niet tijdens de piekuren te gaan sporten, maar juist overdag. Een ander –wat ouder – voorbeeld is nachtstroom. Kwesties van vraag en aanbod. Verlaag de prijs en beweeg de consument om op die momenten gebruik te maken van je product of dienst. Terug naar de horeca. Voor hotels is het al heel gewoon om te werken met variabele prijzen. Dezelfde kamer heeft telkens een andere prijs. In de winter een nachtje slapen in een hoteletje aan zee is beter voor je beurs dan in het hoogseizoen. Weer een kwestie van vraag en aanbod. Restaurantketen La Place zegt te werken aan een model voor ‘dynamic pricing’. Zij willen het zo toepassen; trouwe gasten lagere prijzen berekenen dan de toevallige voorbijganger. Dit kun je ook een loyaliteitsprogramma noemen. Restaurants Vandaag en Etenstijd zijn door de week echt goedkoper dan in het weekend. Voor iedereen. Maar de meeste restaurants berekenen hun gast echter nog altijd een vaste prijs. Maar waarom geen variabele prijzen, weekendtoeslag, vroegboekkorting of een last minute prijs om die ene vrije tafel nog gevuld te krijgen? Wilt u graag twee shifts draaien? Zet dan prijs in om de tafels al vroeg op de avond gevuld te krijgen. Ik denk dat gasten er anno 2013 rijp voor zijn. De reisbranche heeft het voorwerk gedaan. Wat ik maar zeggen wil: het fenomeen ‘prijs’ is veelzijdig en nodigt uit tot creativiteit.

Deelt u uw prijsinitiatief met mij?

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels