blog

Anders dan ‘hoe het hoort

Restaurant

Gaat u zelf wel eens uit eten? Wat is dan uw verwachting als u een avondje lekker met uw partner gaat eten?

Anders dan ‘hoe het hoort

Gaat u als u gaat uit eten vooral naar dat ene restaurant voor de tournedos? Nee lijkt mij, want die kunt u ook zelf thuis klaarmaken. Misschien wel net zo lekker als in de meeste restaurants als u een fervent koker bent. Gaat u alleen voor een goede service? Een goede service is belangrijk, zeker, maar als je vervolgens niets fatsoenlijks te eten krijgt, heb je er weinig aan. Waar gaat u dan wel voor naar een restaurant? En waarom gaat u eigenlijk naar dat ene restaurant?

Waarom dat ene restaurant?
U gaat waarschijnlijk naar een restaurant om samen een leuke avond te hebben, om samen iets te beleven, voor de gezelligheid. En waarom naar dat ene restaurant? Nou, waarschijnlijk omdat daar de sfeer goed is, de bediening vriendelijk en attent. Omdat de mensen je daar met passie adviseren over wat die avond te eten, waar ze je echt een onvergetelijke avond willen bezorgen, waar hetgeen ze je voorschotelen nog lekkerder is dan ze je hebben verteld. Waar ze je aan het eind van de avond vragen of je een leuke avond hebt gehad. En je voldaan en met een leuke herinnering weer naar huis gaat.

Zo, dat is nogal wat. Komt u vaak in zo’n restaurant? Ik kom ze wel eens tegen, af en toe. Maar de meeste restaurants bieden helaas weinig beleving. Weinig echte toegevoegde waarde door de geboden service. Medewerkers komen alleen aan tafel voor de hoognodige zaken als indekken, debarrasseren of de rekening en de communicatie komt vaak niet verder als standaardteksten als ‘wilt u nog wat drinken?’, ‘heeft het gesmaakt?’, ‘wilt u de (wijn)kaart nog even zien?’.

Van ‘meer van hetzelfde’ is een nog nooit een gast echt blij geworden!

Een leuke aankleding draagt zeker bij aan de sfeer en een goede keuken is noodzakelijk voor de perfecte beleving, maar het grootste onderscheid wordt gemaakt door de mensen die de service verlenen. Wanneer de passie ontbreekt en de wil om mensen een leuke avond te bezorgen meer een ‘moeten’ is geworden, is een perfecte beleving creëren vrijwel kansloos.

Als de aandacht verslapt
De meeste restaurants draaien een tijdje heel goed, meestal is dat relatief in de beginperiode. Het is nieuw en mensen willen het graag een keer uitproberen. Als het team dan een perfecte beleving weet te creëren blijft het druk, mensen komen terug en worden ambassadeur, vertellen het rond en voor je het weet heb een enorme klantenkring opgebouwd.

Op een gegeven moment gaat het ineens beduidend minder. De schuld wordt dan vaak gelegd bij ‘dat nieuwe restaurant verderop’ dat alle klandizie opsnoept. Gedeeltelijk zal dat zo zijn, mensen zijn nieuwsgierig, maar de oorzaak is vaak tevens gelegen in andere factoren. Net dat beetje extra dat werd geboden in het begin, is inmiddels wegbezuinigd. Het ging zo goed, de prijzen konden wel wat omhoog. Het team is aan verandering onderhevig. Nieuwe medewerkers worden niet voldoende overgoten met de gepassioneerde attitude van het begin. Langzaam wordt de geboden service steeds minder persoonlijk. Gasten merken dat. Het avondje uit is ineens minder leuk geworden en dan is dat nieuwe restaurant om de hoek de moeite van het proberen waard.

Ga echt communiceren met uw gasten
Geef aandacht door proactief te communiceren met uw gasten. Niet wachten tot de gast iets vraagt, maar zelf actie nemen. De meeste medewerkers in de bediening hebben het vak gekozen omdat ze het leuk vinden met mensen om te gaan. Daar ligt een kans. Leer uw team daadwerkelijk te praten met gasten, inventariseer, speel in op wensen, bezorg uw gasten een onvergetelijke avond, kortom maak er met elkaar een feestje van met de gasten in het middelpunt.

Het mooie is dat het aan alle kanten werkt. Uw gasten gaan helemaal gelukkig naar huis en vertellen over hun ervaring, uw medewerkers zullen hun werk met meer plezier doen want werken met tevreden gasten stimuleert enorm en er zal veel meer verkocht worden door te adviseren in plaats van te verkopen.

Maak vandaag nog met uw team een nieuwe start. Neem de tijd om met elkaar na te denken over hoe jullie het verschil willen maken. Denk daarbij aan unieke communicatie, oftewel doe het eens heel anders dan ‘hoe het hoort’. Laat uw team regelmatig kritisch kijken naar hoe het in andere restaurants gaat en kijk vervolgens kritisch naar hoe het er bij u aan toe gaat. Houd oog voor detail en wees vooral eens niet  gefocust op het verhogen van uw omzet. Maak ‘uw gasten een onvergetelijke ervaring bezorgen’ tot uw ultieme missie. Als uw team werkt vanuit de grondhouding gasten te willen ‘helpen’ zal de omzet vanzelf stijgen.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels