blog

Lidl – de moderne horecagroothandel

Restaurant

Jaren geleden vond ik het echt van de zotte dat horecaondernemers (voornamelijk onze multiculti-medelanders) boodschappen deden bij de toen opkomende Duitse discounters Aldi en Lidl, de uit de doos verkopende levensmiddelenwinkels. Karren vol, afgeladen tot aan het randje met… Ja, wat eigenlijk niet? En wat heb ik deze ondernemers veroordeeld en bekritiseerd….

Lidl – de moderne horecagroothandel

Want je inkopen doe je bij de daarvoor in het leven geroepen food en non-foodbedrijven. Mijn huidige werkgever koopt ook voor haar lunchroom in bij de supermarkt. Niks opkomend, niks vreemd, niks voor de minder bedeelden onder ons. Vestigingen van Lidl en Aldi zijn tegenwoordig gewoon de supermarkten waar wij onze dagelijkse boodschappen doen.

Waarvoor ga je dan als moderne horecaondernemer naar de Lidl of Aldi? Niet voor de specialiteiten. Nee, gewoon voor de basis. Houdbare melk, suiker et cetera. Daarmee bespaar je gewoon enorm op de inkoop ten opzichte van de groothandel. Komkommers, tomaten, sla, paprika, uien, appels. Met andere woorden: groenten en fruit neem je ook gelijk mee. Al drie jaar wordt Lidl als beste getest door de Consumentenbond. Inkoop is de basis van je winstpercentage. Wel ontzettend jammer dat de Hollandse horecaondernemer er zo verbazingwekkend lang over heeft gedaan om dit te ondervinden. Kwestie van je ego en trots opzij gooien en voor Duitse gründlichkeit gaan.

Persoonlijk vind ik het nog wel een dingetje als gasten mij door de zaak zien lopen met waren die ingekocht zijn bij de Lidl om daar vervolgens hun maaltijd mee te gaan bereiden…

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels