blog

Menukaart 2.0

Restaurant

Betekent dat het einde van de menukaart in zijn huidige vorm? Nee, zo ver zal het voorlopig nog niet komen! Maar dat het beter kan; dat staat als een paal boven water!

Menukaart 2.0

Momenteel maken vele retailbranches de ommezwaai van een single-channel-marketingstrategie naar een multi-channel- strategie. In normaal Nederlands komt dat erop neer dat niet meer via één medium, maar via meerdere mediatypen de doelgroep wordt benaderd. Het klinkt raar, maar een zorgvuldig gekozen strategie waarin meerdere mediatypen worden ingezet zal moeten leiden tot fikse kostenbesparing en een omzetverhoging.

Voor de horecabranche is deze gedachte misschien nog wel het meest van toepassing. Geen andere branche heeft namelijk te maken met zoveel invloeden van buitenaf. Slecht weer, dan heeft de horecabranche te maken met de inkoop van bederfelijke goederen. Dat dit tot grote problemen kan leiden behoeft geen verdere uitleg.

Hoe gaan we om met deze perikelen die zich enerzijds aan de verkoopkant bevinden en anderzijds aan de inkoopkant. Ik weet dat een bekende horecagroothandel al processen faciliteert waarmee de horecaondernemer zijn voorraad optimaliseert; dat is wat mij betreft een stap in de goede richting. Echter, het is nog niet genoeg!

Laten we het eens hebben over die menukaart. Vaak hét enige medium waarmee al eeuwenlang mooie gerechten en heerlijke dranken worden aangeprezen. Het is tijd voor een bredere inzet van de ‘menukaart’, en wel op een flexibelere manier en voor een veel groter publiek! En laten we onze potentiële gast vooral al thuis opzoeken!

Wat ik nu ga zeggen is heel eenvoudig en klinkt voor de hand liggend, maar, je moet het wel doen! 82 van alle internetgebruikers over de hele wereld is actief op social media. Met ruim 1.2 miljard leden is Facebook nog steeds het grootste platform. Uniek trouwens dat je op Facebook zoveel berichten mag plaatsen als je zelf wil, zonder dat dat een cent kost.

In geen enkel andere branche als de horecabranche worden zoveel foto’s van gerechten en van gezelligheid gemaakt en online op Facebook geplaatst. Stimuleer als horeca-ondernemer daarom dat de gasten hun smartphone gebruiken! Een goed begin is het aanbieden van gratis draadloos internet. Doe het dan slim en kies voor een Social WiFi oplossing, bijvoorbeeld SocialXS, waarmee de gast op het internet kan inloggen door Fan te worden van de horecazaak. Op deze manier wordt razendsnel en eenvoudig een relevante en grote groep Fans van de Facebook-bedrijvenpagina van de ondernemer opgebouwd.

Het grote voordeel is dat al deze mensen en al hun vrienden op Facebook alle gerechten zien die de horecaondernemer online zet.

Chef-kok, de oplossing voor teveel ingekochte voorraad is: maak een mooi gerecht, neem daar een appetijtelijke foto van en plaats deze, al dan niet voorzien van een bedrag, op Facebook! De rest gaat vanzelf…. Herhaal dit voor alle suggesties die je je doelgroep wil doen! Menukaart-2.0 kost minder en levert meer op!

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels