blog

Customer Journey

Restaurant

Wie een optimaal rendement uit sociale media wil halen, moet serieus werk maken van de customer journey. Want alleen even twitteren dat er nog een tafeltje of kamer vrij is vanavond, is schieten met hagel.

Customer Journey

Van groot belang is het om je te verplaatsen in de denkwijze van de potentiële gast. De man of vrouw die thuis op de bank zit en overweegt om komend weekend ergens een hapje te gaan eten – of misschien nog niet eens dit idee heeft maar online verrast wordt en zo zin krijgt om een hotelletje te boeken voor een weekendje aan zee- moet jouw horecabedrijf tegenkomen.

We hebben het hier over de eerste fase in de zogeheten customer journey, de weg die een koper online aflegt tot hij overgaat tot een online aankoop. Deze oriëntatiefase wordt door bedrijven vaak onderschat, terwijl hier in veel gevallen de keuze voor een horecabezoek al wordt gemaakt.

Een belangrijk onderdeel in deze fase is om zelf content te maken. Als je weet waar gasten online op zoeken of er staat een groot evenement in de stad op stapel, dan is het zinvol hierover blogpostings te plaatsen. Natuurlijk op je eigen site. Op deze manier vergroot je de kans om de aandacht te trekken van mogelijke bezoekers van een dergelijk evenement.

Het betekent dat horecaondernemers steeds vaker in de pen moeten klimmen en op de stoel van de lokale VVV en het lokale nieuwskrantje moeten gaan zitten. Waarom niet in het voorjaar een artikel schrijven over de mooiste terrassen in jouw stad, en deze content dan zo publiceren dat die vind- en leesbaar is voor computer, tablet en mobieltje? Het is een van de manieren om invloed uit te oefenen op de customer journey om zo uiteindelijk de gast binnen te krijgen.

Wie tijd en energie steekt in de reis hoe de gast jouw bedrijf vindt en boekt, haalt meer rendement uit sociale media. Een reis is immers meer dan alleen een ticket bestellen.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels