blog

Ban amateurisme bij het reserveren

Restaurant

Het verbaast me hoe knullig horecabedrijven omgaan met het aannemen van reserveringen. U laat hier geld liggen en dat is doodzonde. Als u gasten bij het eerste contactmoment niet kunt vasthouden, komen ze niet meer terug. De eerste indruk is allesbepalend.

Ban amateurisme  bij het reserveren

Zeker gezien de technische mogelijkheden die er tegenwoordig zijn, zou reserveren een makkie moeten zijn. Als gast heb ik legio mogelijkheden: via de telefoon, e-mail, app of door middel van online reserveringssystemen.

Het belangrijkst is dat u als ondernemer communiceert hoe we kunnen reserveren en dat u hierop vakkundig en gastvrij anticipeert. Ban amateurisme bij het reserveren.

Als ik lees: ‘Bel om te reserveren’, verwacht ik dat de telefoon snel wordt opgenomen en dat ik op correcte wijze te woord wordt gestaan. Geen irritant bandje met een keuzemenu of muziekje. Nog erger: een telefoon die niet wordt opgenomen of overgaat in een faxtoon. Ja, die zijn er nog. Als u opneemt, doe dat dan niet zoals ik laatst meemaakte. Een afwezig klinkende medewerker antwoordde me ongeïnteresseerd: ‘Ik zal eens kijken of er nog een plek is.’ Dan haak ik af.

Mogelijkheid twee: ‘Reserveer via onze website.’ Gemak dient de gast. Even een mail sturen met daarin datum, tijd en plaats. Vaak gaat dat goed en krijg ik keurig een bevestiging of zelfs een reminder. Laatst heb ik drie dagen na mijn reserveringsmail gebeld of deze wel was aangekomen. Nee, niet te vinden. En dat terwijl op de site expliciet stond dat ik moest mailen om een plek te bespreken en dat ze binnen 24 uur zouden bevestigen. Dus: doe wat u belooft.

Tot slot een online reserverings-systeem of app. Daarbij gaat reserveren soepel en professioneel. Ik kreeg een bevestiging per mail én sms en zelfs een reminder. Na afloop ontving ik een bericht of ik nog feedback wilde geven. Die nazorg is in positieve zin bij mij blijven hangen. Hier voelde ik me 
– letterlijk – gehoord.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels