blog

Vergroot de voorsprong op uw concurrentie

Restaurant

Waarom kiezen gasten voor ùw restaurant? En waarom kiezen ze voor uw buren? De kaart en de inrichting van uw zaak zijn daarbij van essentieel belang, evenals de manier waarop u met potentiële gasten omgaat. Tien concrete praktische tips om uw voorsprong op de concurrentie per direct aanzienlijk te vergroten.

Vergroot de voorsprong op uw concurrentie

1. Het ‘waarom’ als sleutel tot succes

Start met eens goed na te denken over wat u wilt dat uw gasten in uw bedrijf ervaren. Een goede start om dit te doen is eens na te denken over het ‘waarom’ van uw bedrijf. Waarom bent u deze zaak ook alweer begonnen? Wat was uw drijfveer? Geld verdienen mag nooit de reden zijn, dat is altijd een gevolg. Dus los van geld verdienen, waarom bent u dit bedrijf precies gestart? In dit ‘waarom’ ligt de sleutel tot uw succes verborgen omdat er een grote kans is dat het met uw passie te maken heeft. Wanneer u dit ‘waarom’ namelijk kunt laten ervaren aan uw gasten, realiseert u een beleving vanuit passie. Niets is sterker dan dat.

2. Laat de buitenkant van uw zaak spreken
Wat wilt u dat uw gasten denken en voelen wanneer zij uw zaak zien? Laat uw buitenkant en entree spreken in de taal van de sfeer die u uw gasten wilt laten ervaren. Met uw uitgewerkte ‘waarom’ in de hand doet u er goed aan eens van een afstand en van dichtbij naar uw bedrijf en uw entree te kijken. Loop naar buiten en kijk naar uw bedrijf vanuit de bril van uw gast. Wat ziet u? Wat voelt u? Wat valt op? Wat mist u? Hoe is bijvoorbeeld de communicatie op bordjes?

3. Creëer leuke ‘unieke’ persoonlijke communicatie met gasten
Worden vooral standaard teksten gebruikt die je overal hoort, of is het bij u leuker en unieker? Bijvoorbeeld, hoe worden uw gasten bij aankomst begroet. “Goedemorgen, middag of avond”? Maak dit eenvoudig unieker door er iets van uzelf aan toe te voegen. Bijvoorbeeld door iedereen een hand te geven, of woorden toe te voegen als “welkom bij ons” Dit zijn voorbeelden, bedenk hoe u met uw team de ontvangst uniek gaat maken. En doe dit vervolgens consequent!

4. Verhoog de interesse van uw medewerkers in uw gasten
Organiseer een personeelsbijeenkomst met als thema ‘Ken je gast!’. Beantwoord met elkaar de vraag “Wie zijn onze gasten precies en waar worden ze echt blij van?” Bedenk met elkaar dagelijks opnieuw leuke acties om (vooral in communicatie) in te spelen op waar uw gasten echt blij van worden. Verras uw gasten iedere dag opnieuw met steeds wisselende dingen! En let op, het moet eenvoudig te doen zijn en door iedereen in uw team.

5.   Laat de kaart voortaan dicht
Help uw gasten voortaan met een mooi advies in plaats van het opnemen van de bestelling. De meeste gasten zitten helemaal niet te wachten op het doornemen van uw uitgebreide menukaart, ze willen gewoon lekker bij u eten en een leuke middag of avond hebben. Of in een goede sfeer een zakelijke bespreking voeren. Voor ons is het misschien makkelijk, de kaart geven en vervolgens vragen of de gast ‘een keuze heeft kunnen maken’. We doen dan eigenlijk niet meer als ‘dozen schuiven’, het vak van kelner onwaardig. Maak vanaf nu het verschil en leer uw medewerkers bij iedere gast op zoek te gaan naar waar zij van houden en vervolgens het ‘ultieme advies’ te geven. Productkennis is daarbij essentieel natuurlijk en helaas ontbreekt het daar nog wel eens aan. Werk dus iedere dag aan een optimale productkennis van uw team!

6. Laat uw gasten regelmatig iets proeven
De meeste gasten zitten in hun comfortzone wanneer ze bij u eten. Ze bestellen dus weer die tournedos in plaats van dat mooie nieuwe gerecht wat u op de kaart heeft staan. Maak uw gasten enthousiast voor nieuwe dingen. Serveer bij het aperitief of tussen de gangen door bite-size voorproefjes van uw leukste of meest bijzondere gerechten. U enthousiasmeert uw gasten voor uw gerechten en zorgt tegelijkertijd voor extra beleving. Uw gasten zullen het waarderen en er met andere (potentiële gasten) over praten.

7.  Speel met de wijn
Heeft u een wijnkaart dan kunt u gaan ‘spelen met wijn’. Het werkt bijvoorbeeld als volgt, maar u kunt uiteraard ook uw eigen unieke manier bedenken ;-): Maak een proeftafel met verschillende soorten wijn. Nodig gasten (degene die de wijn uitkiest) uit aan uw proeftafel en laat 2 wijnen proeven die u adviseert bij de gerecht keuze van de gasten aan tafel. Schaf hiervoor kleine proefglaasjes aan. De gast kiest zelf zijn wijn op basis van zijn of haar bevindingen. Ook hier slaat u twee vliegen in één klap. U verhoogt de feestvreugde aanzienlijk en bent onderscheidend in de manier van wijn adviseren.  Succes verzekerd!

8.  Geef kinderen een actieve rol
In nagenoeg ieder restaurant is wel een kleurplaat met potloden of stiften te vinden. Maar worden de kinderen van tegenwoordig daar nog wel blij van? Wilt u geen lastige hangende of rennende kinderen meer maar blije enthousiaste gasten van de toekomst, zorg dan voor een doe-opdracht voor kinderen. Heeft u er plaats voor dan kunt u bijvoorbeeld een speciale (grote) tafel voor kinderen reserveren op een rustige plaats waar ze cup cakes gaan versieren, een eenvoudig gerechtje gaan maken of iets voor papa en of mama gaan knutselen. De kinderen zijn bezig en niemand heeft last van ze. De kleurplaat kan natuurlijk alsnog bij kinderen die bij de ouders aan tafel willen of moeten blijven zitten.

9.  Zorg voor een onvergetelijk ‘uitzwaaimoment’
In veel restaurants is het na het nagerecht volledig gedaan met de aandacht. Medewerkers zijn aan het opruimen en schoonmaken geslagen en een deel is inmiddels al naar huis. Als gast moet je je dan je best doen om te mogen betalen en het afscheid beperkt zich tot een standaard “alles naar wens geweest” en “bedankt en tot ziens!”.  Met dat laatste is natuurlijk niets mis maar echt blij worden uw gasten er natuurlijk niet van. Loop mee naar de deur en doe uw gasten echt uitgeleide. Vraag hoe zij het die middag of avond bij u ervaren hebben en wanneer ze weer komen. Zorg voor een oprecht moment van aandacht bij vertrek. Het zal uw gasten bijblijven en de kans op ‘fan worden’ aanzienlijk vergroten.

10.  Maak van uw gasten echte VIP’s
U werkt natuurlijk gedurende het gehele verblijf aan de relatie met uw gasten. Maar doet u ook al concreet iets met een volgend bezoek? Vertel alvast enthousiast iets over die nieuwe themakaart die wordt geïntroduceerd of de speciale proeverij-avond die u binnenkort organiseert voor vaste gasten. Op zo’n vaste gastenavond gaat u bijvoorbeeld samen een reis door de nieuwe kaart maken. Uiteraard betalen uw gasten dan gewoon, alleen u maakt hen bijzonder omdat je alleen welkom bent als (belangrijke) vaste gast. U kunt hier uiteraard flexibel mee omgaan zolang er een maar een bijzonder tintje aan de avond gegeven wordt.

Ik wens u weer veel blije gasten en een aanzienlijk hogere omzet!

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels