blog

Ken je gast

Restaurant

Een mooi thema op ons onlineplatform Misset Horeca Connect: toprestaurants controleren hun gasten op Twitter en/of Facebook voor ze komen eten. Twittermania publiceerde een artikel, waarin Eleven Madison Park in New York en Holborn Dining Room in Londen aangaven sociale media te gebruiken om vooraf ‘alles’ te weten te komen over hun gasten.

Ken je gast

Wat mij betreft een (nieuwe) basisvoorwaarde voor gastvrijheid. Daarom ook heb ik moeite met het gebruik van het woord ‘controleren’ en de link (ook al is het een dunne) die in het artikel wordt gelegd met stalking. Voor wie actief is op sociale media, is privacy een illusie. En anders is dat het wel geworden na al het nieuws over de afluisterschandalen (en de introductie van de zoekmachines).

Ik wil zelfs nog een stap verder gaan: ook restaurants onder het topsegment moeten tijd en energie steken in het vooraf leren ‘kennen’ van zijn of haar bezoekers. Het is voor de gast toch fantastisch als hij bij binnenkomst met zijn naam wordt aangesproken. Dat het dessert is voorzien van een verjaardagskaars of dat op het bord met chocolade een felicitatie is ‘geschreven’.

Geef een aperitief van het huis of bied de koffie na het diner aan. Het levert de gast een onvergetelijke avond op en als restaurateur heb je er een fan voor het leven bij. Oké, tijd is ook geld, maar als ondernemer hoef je er feitelijk geen enkele investering voor te doen. En met een beetje geluk is het gratis drankje bij het afrekenen al weer goedgemaakt: een tevreden gast is immers in voor een mooie fooi.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels