blog

Trots op de gehaktbal

Restaurant

Martïn Berasategui, René Redzepi en Grant Achtaz. Buitenlandse koks werken als een magneet op veel koks. Hun keukens inspireren. Daar is niks mis mee. Wat ik een gemiste kans vind, is dat we onze Nederlandse keuken zo slecht verkopen.

Trots op de gehaktbal

Wat is er mis met pannenkoeken en stroopwafels? Ik zag laatste een Amerikaanse op tv die met het recept van haar Nederlandse man stroopwafels verkocht in New York. De Amerikanen ware er dol op. Ze wist letterlijk het Nederlandse product te vermarkten.

Oké. Er zijn wel Nederlandse chefs die onze eetcultuur uitdragen. Jonnie Boer presteert het om zelfs met tulpenbollen gerechten te bereiden. Op de Europese kookwedstrijd om de Bocuse d’Or maakte de Nederlandse deelnemer Jan Smink een gehaktbal. Vervolgens werd daar meewarig over gedaan in de Nederlandse media. Dat vind ik vreemd.

In veel (eet)cafés is de oer-Hollandse gehaktbal een hardloper. Een Japanse filmploeg kwam laatst naar een Amsterdams café om dit product in beeld te brengen. Een mooiere reclamespot kan ik niet bedenken. Wat we nodig hebben, is lef om het regionale product op de kaart te zetten. Initiatieven als Dutch Cuisine en Ik kook bewust sporen u aan om met het regionale product en met uw eigen kooktechnieken aan de slag te gaan. Geef uw eigen draai aan klassiekers als de gehaktbal. Al jaren een bewezen succesrecept.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels