blog

Werk zelf aan herhaalbezoek

Restaurant

Voor een restaurateur is er niets leuker wanneer een gast na een kortingsactie nog eens terugkomt. Om dan het normale tarief voor het menu en de drank te betalen. 
Nu actieweken en kortingsacties niet meer weg te denken zijn, is daar de kortingshopper. Een gast die van aanbieding naar aanbieding rent en zo zijn buikje vol eet.

Werk zelf aan herhaalbezoek

Restaurateurs worden door assertieve verkopers van deze actie-initiatieven gepaaid met het argument dat de gast later nog eens terugkomt, en dan de volle mep betaalt. Maar is dat wel zo? Komen ze wel terug, of gaan de kortingeters een deurtje verder om daar hun voordeel te halen? Het laatste lijkt het geval. Vaak horen we restaurateurs klagen dat ze de Groupon-eters of Restaurant Week-smikkelaars nooit meer terugzien. Het argument dat actiegasten nadien terugkomen en dan het reguliere tarief betalen, lijkt dan ook een schijnargument.

Nee, het creëren van een herhalingsbezoek moet van de ondernemer zelf komen. Zoveel is wel duidelijk anno 2014. De restaurateur moet zelf werken aan het binnenhalen van de gast, wanneer deze naar tevredenheid heeft gegeten met een actiebon of kortingskaart. 
Om het herhalingsbezoek te verhogen, zijn mooie customer relationship management- tools op de markt, kortweg CRM genoemd. Met CRM kunnen we allerlei voorkeuren en kenmerken van gasten vastleggen, selecteren en combineren. Dat kan via eenvoudige en goedkope Excel-achtige systemen, dat kan tegenwoordig in de cloud, of met dure geavanceerde CRM-pakketten op maat.

Zo’n CRM-tool biedt de restaurateur de mogelijkheid om forelliefhebbers, fans van de Verdejo-druif of andere smaak- of gerechtvoorkeuren vast te leggen. Met één druk op de knop komen de zwezerikfans uit het systeem rollen of kunt u vaststellen dat krabliefhebbers vooral mannen zijn van boven de 40. Voor u als restaurateur een koud kunstje om vervolgens deze personen uit te nodigen voor een smaakvol zwezerik- of krabmenu.

Ik ken geen restaurateur die zo te werk gaat, getuige mijn mailbox. Die wordt voortdurend gevuld met nieuwsbrieven vol generieke menu-informatie. Maar waar blijft die aanbieding op maat op basis van mijn smaakvoorkeur? 
CRM kan daarbij helpen en biedt een schat aan data. U zit op die schat, maak daar gebruik van. Ik houd mijn mailbox nauwlettend in de gaten.

Ook op Misset Horeca Connect kunt u reageren op dit onderwerp.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels