blog

Slecht personeel bestaat niet

Restaurant

Als je begint met een bedrijf heb je personeel nodig, goed personeel. Tja, voor degene die weet waar Kameryck ligt (in Kamerik, tussen de weilanden in het Groene Hart), weet ook dat dat nog niet zo eenvoudig is.

Slecht personeel bestaat niet
Mark Haagen, eigenaar restaurant-, vergader-, evenementenlocatie Kameryck

We zitten redelijk in de ‘middle of nowhere’ en gasten moeten echt voor óns hierheen komen. Dat geldt dus ook voor het personeel. Die eerste zondag… de klassieke horecafout. Hele terras vol. Sta ik daar met een meisje van 16 achter de bar en een beugelmeisje van 16 in de bediening. Het is goed gekomen, maar niet die dag.

We leiden al het personeel zelf op, met maar één stelregel: ‘Het kunstje kan ik je wel leren, een
goed hart kan ik je niet geven.’ Personeel is zó belangrijk. Het is de ruggengraat van ons bedrijf.
Aan de overkant van de straat kun je koffie krijgen en wellicht nog lekkerder (bij wijze van
spreken) maar hoe je die krijgt, dát maakt het verschil. Lief zijn voor de mensen, daar begint alles
mee. Net dat stapje eerder maken, net dat beetje echte aandacht. Niet van, ‘sorry, staat niet op mijn lijst’, maar van ‘geen probleem, dat gaan we regelen’. Het klinkt allemaal als een open deur. Maar dat zelf opleiden van personeel is nog een hele opgave.

Als ondernemer ben je eindverantwoordelijk voor het goed functioneren van personeel, jijzelf en niemand anders. Heel vaak gaat het goed en leidt ‘oud’ personeel het jonge personeel mee op. Het opleiden door de gevestigde orde heeft als voordeel dat ze zich ‘gezien’ voelen terwijl ze de kennis die ze hebben overdragen aan het nieuwe personeel.

Maar het kan ook misgaan. Als (nieuw) personeel niet doet wat ze zouden moeten doen, hebben we het niet goed uitgelegd. Leg je het daarna nogmaals uit en gaat het weer mis, dan ligt het nog steeds niet aan het personeelslid. Het is dan aan mij de beslissing te nemen afscheid te nemen. Doe ik dat niet, dan kan dat grote gevolgen hebben voor mijn hele bedrijf. Net als complimentjes geven, moet je dit durven te doen. Nogmaals, slecht personeel bestaat niet. Toch?

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels