blog

Horeca en kraanwater. Zo lossen we dat voor altijd op!

Restaurant 9571

Achter me zat een man. Alleen aan een tweepersoonstafel, de stoel tegenover hem gebruikte hij als bagagerek en garderobe. We zaten in een á la carte restaurant op een veerboot van Terschelling naar Harlingen. De boot zat tjokvol maar in dit restaurant was er nog wel ruimte.

Horeca en kraanwater. Zo lossen we dat voor altijd op!

Hier was er in tegenstelling tot de andere ruimtes aan boord bedienend personeel, een gedekte tafel en waren er zeer comfortabele stoelen.

‘Ik heb water besteld’

De man bestelde een glas water. Niet veel later kreeg hij van de bediening een flesje Sourcy. ‘Dit wil ik niet, ik had water besteld!’ de serveerster zei gevat: ‘O, maar dit is water hoor!’ ‘Ja, maar dan wel voor een ongelooflijk hoge prijs, geef me maar gewoon kraanwater.’ De serveerster zuchtte diep, nam het flesje mee en gaf de man een glas water uit de kraan. (die op een boot natuurlijk niet is aangesloten op de waterleiding, maar dat terzijde.)

Mijn vrouw zag me kijken en stuurde me een waarschuwende blik. ‘Niet mee bemoeien jij!’

Wat is gratis?

Waarom denken mensen dat  de verkoopprijs alleen maar een afgeleide is van de inkoopprijs?  En dus dat alles wat ‘gratis’ is voor de ondernemer, niet mag  worden doorberekend. Een glas water van €1,50 levert €1,50 BRUTO winst op, een flesje cola van €2,50 levert €2,10 brutowinst op maar daar klaagt niemand over!

Gratis lucht bij de fietsenmaker

Fietsenmakers hebben hetzelfde probleem met lucht. In principe is het een service product, behalve als het een op zichzelf staande bestelling is. Dan moet je er gewoon wat voor betalen. Dat is wel zo fatsoenlijk.

Bij banden plakken is het vullen met lucht gratis. Alleen een beetje lucht? €1,50 Heeft u er niet voor over? Er staat een fietspomp buiten!

Naast een ander drankje is een glas water gratis. Wilt u alleen een glas kraanwater? €1,50 Heeft u er niet voor over? Buiten hebben we een kraantje!

In een horecabedrijf kan je alle kosten die je maakt alleen maar dekken met de vergoedingen die je vraagt voor eten en drinken. Als mensen dan vervolgens gratis willen eten of drinken, dan gaat het mis en maak je verlies en moet je op een dag sluiten. Dat is niet zo moeilijk toch?

Dit zijn de oplossingen

Dit vind ik de meest sympathieke oplossingen voor kraanwater in een horecabedrijf:

  • Naast een betaalde consumptie serveren wij met plezier een kosteloos glas kraanwater
  • Drinkt u alleen een glas kraanwater of uw kind aanmaaklimonade? €1,50
  • Voor €3,50 per persoon serveren wij u tijdens de maaltijd onbeperkt (bruisend) mineraalwater
  • Een flesje water voor onderweg is kosteloos verkrijgbaar bij het verlaten van onze zaak!

En ook dan zijn er ook nog veel mensen die het niet snappen hoor. Maar vraag jezelf ook eens af, wat heb ik eigenlijk aan gasten die niets anders willen drinken dan gratis kraanwater?

Wouter is eigenaar van Verkerk Bartstra, bureau voor gastvrijheid. Voor meer inspirerende blogs en boeken van Wouter Verkerk: Wouterverkerk.nl

Bestel via deze link de twee nieuwe boeken van Wouter en ontvang ze als allereerste rond 8 november!

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels