blog

Het hele jaar door pieken: 6 marketingtips voor de horeca

Restaurant 1882

De maand december, het is de meest hectische van het jaar. Dit is voor veel horecabedrijven zelfs dé drukste maand, waarin de omzet binnenstroomt. Maar hoe piek je het hele jaar? Monique van Gevelt van Strategisch Horeca Advies geeft in haar blog zes marketingtips.

Het hele jaar door pieken: 6 marketingtips voor de horeca

De meeste horecabedrijven steken veel tijd en energie in die paar dagen per jaar wanneer de vraag hoog is. Zoals de feestdagen en/of speciale thema dagen als Halloween of moederdag. Op die dagen is het animo van de gasten groot en is het verstandig om een graantje mee te pikken. Voor die dagen hoef je geen marketing expert te zijn om je zaak te vullen. Met wat ‘soft promotion’ is je hotel of restaurant al snel gevuld. Maar er zijn maar zo’n twintig van dit soort dagen per jaar. Waar vul je dan de rest van het jaar je zaak mee? Om je jaaromzet substantieel te vergroten moet je focus liggen op alle dagen en seizoenen van het jaar. Bekijk hier een zestal marketingstips om het hele jaar te pieken.

Er bovenop zitten

Maar hoe zorg je voor een continue aanwas van gasten, hogere bestedingen en een betere omzet? De clou is dat je op marketinggebied continue de vinger aan de pols moet hebben en actief naar buiten moet treden. Je moet er bovenop blijven zitten. Je moet van te voren weten waar je je ‘marketingaandacht’ op richt en wanneer je geld moet uitgeven aan je promotie. Door strategisch je marketing te plannen krijg je grip op de grilligheid en onvoorspelbaarheid van de markt.

Meer omzet en naamsbekendheid

Eén of twee succesvolle marketingactiviteiten in een periode waar je normaal een dip hebt, kunnen je hele jaarbudget positief omver werpen. Maar vooruit geplande marketing, die goed is uitgedacht en uitgevoerd, levert veel meer op dan alleen maar omzet en naamsbekendheid. Het geeft je rust en overzicht waardoor je aan echt ondernemen en managen toekomt.

6 tips voor betere controle op je marketing:

  1. Zorg dat je naast de feestdagen zelf een mix aan activiteiten,
    acties en promoties ontwikkeld, waarmee je je doelgroep bereikt en behoudt.
  2. Ben elke dag actief met je marketing. Dit hoef je niet alleen te doen. Iedereen in je bedrijf kan hier een steentje aan bijdragen en meedenken. Daarnaast kun je berichten en promoties inplannen waardoor je niet op het ‘moment suprême’ iets vergeet te posten.
  1. Denk Lokaal. Zijn er festivals of feesten die kenmerkend zijn voor jouw omgeving? Of speciale dagen en events die bij je bedrijf passen? Lift dan mee op hun succes.
  1. Speel een actieve rol in de gemeenschap en wordt een begrip in je omgeving. Ga samenwerkingen aan met verenigingen, overheid en middenstand.
  1. Creëer je eigen nieuwswaarde en bel die lokale journalist of food/lifestyle blogger eens op om samen wat te organiseren of publiceren.
  1. Wacht niet tot het laatste moment maar werk vooruit. Zorg dat je voor minimaal een half jaar aan acties, promoties en activiteiten op de plank hebt liggen. Die vat je samen in een kalender of overzicht waarin je ook de feestdagen en de belangrijkste evenementen en activiteiten in je omgeving opneemt. Zo heb je een compleet beeld van wat er op je afkomt en wat je te doen staat qua marketing.

Leestip: Het bouwen van een app>>

KnipselMonique van Gevelt, Strategisch Horeca Advies

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels