blog

Blog: Roterende chef-koks

Restaurant 1899

Een nieuwe trend in Amerika is ‘rotating chefs’. Wisselende chef-koks in het restaurant garanderen een voortdurend wisselend menu en steeds opnieuw aandacht van de gast. Chefs Club in New York bijvoorbeeld kan steeds opscheppen met de signature dishes van de beste chefs van het hele land.

Blog: Roterende chef-koks

Ik hoor je al denken: wat een waanzin, dat kan alleen in New York of andere metropolen. Een mooi voorbeeld van doorgeslagen vernieuwingsdrift.
Moet het nu echt steeds weer anders en nieuw? Tot vervelens toe trucs uithalen om de verwende consument toch nieuwsgierig te maken? Misschien is die experience economie niet een zegen, maar een vloek!  

Positief benaderd: het kan voor de betrokken chefs een manier zijn om zich te laten zien in een regio waar ze normaliter onzichtbaar zijn, simpelweg omdat ze er geen restaurant hebben? Het kan de ideale tactiek zijn om jezelf in de spotlight te zetten als je aandacht van pers en publiek wilt.
In het geval van de Chefs Club kan het een statussymbool en prestigekwestie zijn als je kunt zeggen dat je hebt gekookt in de Chefs Club.

Het geeft in ieder geval aan dat het bouwen aan een merk van een gastronomisch restaurant hand in hand gaat met de personal branding van een chef-kok. Een restaurant zonder spraakmakende chef is als een talkshow zonder charismatische presentator. En de spraakmakende chef heeft de aantrekkingskracht van de locatie(s) nodig om het juiste type gasten te trekken voor zijn keuken.

Roterend of niet, een ondernemende chef-kok weet zichzelf in de kijker te spelen en zijn publiek steeds weer te boeien. Hóe je dat doet, is aan jou.

 

annet koerhuis

Annet Koerhuis is  horecamarketing adviseur bij Running Fish.
Zij helpt horecabedrijven meer gasten te trekken door hun concept te versterken, een unieke experience te creëren en hun bedrijf in de spotlight te zetten.

 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels