blog

Kritiek op Iens: terecht of onterecht?

Restaurant 1835

Wat een hausse aan boze reacties na het nieuws van Iens dat hun rating criteria veranderen. Iens zet restaurants met een SeatMe-account blijkbaar boven de restaurants die dat reserveringssyteem niet gebruiken.

Kritiek op Iens: terecht of onterecht?

Ik begrijp helemaal dat horecaondernemers niet blij zijn met deze ontwikkeling. Iens is een machtige partij geworden, waardoor veel consumenten zich laten leiden bij hun restaurantkeus.
Maarrrrrrr…de heftige reacties kan ik tegelijkertijd ook niet helemaal plaatsen.

Iens is vrij om te doen wat ze wil

Iens heeft nooit onder stoelen of banken gestoken dat het een commercieel bedrijf is. Het kost enorm veel tijd, arbeidskracht en geld om het bereik op te bouwen dat zij inmiddels hebben. Het is dus ook niet meer dan logisch dat zij zoeken naar een verdienmodel om de gemaakte investeringen en de benodigde toekomstige investeringen terug te verdienen. Google is ook niet gratis, ook daar worden adverteerders boven de organische zoekresultaten geplaatst. De verandering gaat misschien wat geleidelijker, maar het is precies dezelfde strategie.
Idem Booking.com, idem Facebook.
Je kunt hun prijzen te hoog vinden of zeggen dat ze niet integer zijn. Maar zij hebben het recht om te bepalen onder welke voorwaarden ze willen werken met de bedrijven die gebruik maken van hun platform.

Voeg de daad bij het woord

Als je een dergelijke ontwikkeling als sector wilt tegengaan, is er daadkracht en samenwerking nodig. Roepen als eenling doet niets. Neem zelf géén account en roep ook je collega-ondernemers op om niet in te gaan op het aanbod.  Ga met de KHN in overleg en onderneem actie. Doe een publiekscampagne die consumenten voorlicht over het belang van selecteren op score. Ga staan voor je mening!
Nee, dat is niet van de ene op de andere dag gefikst. Maar als je het echt zo erg vindt, zul je de daad bij het woord moeten voegen.

Maak jezelf vrij

Als horecaondernemers hierover klagen bij mij, stel ik altijd de vraag: wat doe je aan je eigen marketing? In de horeca is het allerminst de gewoonte om te bouwen aan je eigen mailbestand en echt te investeren in onafhankelijke marketingkanalen. We moeten af van het idee dat het allemaal wel vanzelf gaat. Er zijn juist zoveel online platforms actief in de horeca omdat de horeca hier zelf iets laat liggen. Als je deze commerciële partijen als onderdeel van een totale mix gebruikt, ben je een stuk minder kwetsbaar. Dan kun je tegen Iens zeggen: oké, zet me dan maar onder die betalende accounts, ik ga intensiever inzetten op andere kanalen. Daarom adviseer ik mijn klanten om óók altijd te bouwen aan eigen kanalen.

Je hebt wél keus

We kunnen erover discussiëren of het zo chic is wat Iens doet. Of de kosten in verhouding staan. Hoeveel keus je hebt als individuele ondernemer. Maar laten we ook reëel zijn. Je hebt wél een keus, naast boos reageren. Het betekent alleen een omslag in denken over ondernemerschap in de horeca. De tijd is rijp.

annet-koerhuis

Annet Koerhuis is  horecamarketing adviseur bij Running Fish.
Zij helpt horecabedrijven meer gasten te trekken door hun concept te versterken, een unieke experience te creëren en hun bedrijf in de spotlight te zetten.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels