blog

Waarom je gasten blij worden van een kleine menukaart

Restaurant 1

De afgelopen jaren zijn de meeste menukaarten flink geslonken. En dat komt eigenlijk niet omdat we merkten dat de gasten dat zo graag wilden. Het komt doordat keukenbrigades slonken en scherper moest worden ingekocht om een gezond bedrijf te runnen. Ook al klinkt dat misschien als een nadeel voor de gast, het is iets waar jouw gasten je waarschijnlijk dankbaar voor zijn.

Waarom je gasten blij worden van een kleine menukaart

Mensen hebben namelijk een hekel aan kiezen.
En wel om drie  redenen.

1: Te weinig informatie

Als we een weloverwogen keus moeten maken, hebben we best veel informatie nodig.
Ik heb zin in pasta, maar misschien is die saus te pittig voor mij.
Ik heb nog nooit gehoord van dal, wat is dat eigenlijk?
Hoe groot zijn de porties hier? Heb ik genoeg aan een hoofdgerecht alleen?

Als ondernemer wil je enerzijds mensen helpen eenvoudig een keus te maken met heldere informatie. Anderzijds wil je ook geen encyclopedie van je menukaart maken.
Grotere ketens hebben er vaak een wetenschap van gemaakt. Ze gebruiken inzichten over hoe gasten kiezen als ze hun kaart opstellen.

  • bij pittige keukens wordt de pittigheid van een gerecht weergegeven (met bijv. icoontjes van pepertjes)
  • ze maken categorieën in portionering, bijvoorbeeld kleine honger/ grote honger
  • ze houden de basiskaart klein, maar laten mensen kiezen in de extra’s. Denk aan toppings of het type broodje.

2: Angst om verkeerd te kiezen

Kiezen roept doorgaans angst en stress op. Het gevaar van een verkeerde keus ligt op de loer. Hoe groter de menukaart is, hoe groter de keuzestress. Kaarten die je in veel Indiase of Chinese restaurants tegenkomt, geven werkelijk iedere denkbare combinatie weer, maar maken kiezen ook tot een ware uitdaging.

KnipselSlimme zaken krimpen de kaart in, of ze maken er een stappenplan van.
Bijvoorbeeld:
Stap 1: kies uit witte rijst, nasi of noodles
Stap 2: kies uit garnalen, vis of beef
Stap 3: kies je groenten
Stap 4: kies je saus

Het helpt ook als je vermeldt welke combinatie het meest populair is of welk gerecht de chef aanbeveelt. Fijn, denkt de gast dan, ik hoef niet zelf na te denken, ik mag het overlaten aan de chef. Een verrassingsmenu is een aanrader voor de meer gastronomische zaken. De gast is wat avontuurlijker aangelegd en durft zo’n menu wel aan. Hij is blij dat hij kan kiezen in slechts een minuut. En natuurlijk hoeft de kaart zelf ook niet al het werk te doen. Een medewerker kan de gast helpen door enkele vragen te stellen en gericht te adviseren. Klinkt als een open deur, maar hoe vaak gebeurt het echt?

3: Alle opties open willen houden

Kiezen betekent ook alle andere opties uitsluiten. Dat is gevaarlijk, want wat als ik dat gerecht niet lekker vind?
Daarom zijn tapasformules, proeverijen, uitgebreide borrelplankjes en andere combinaties van gerechten zo populair.
Ik hoef niet te kiezen en kan van alles wat proberen!

Wat betekent dit voor jouw menukaart?

  • Maak de dingen waar je gasten op kiezen overzichtelijk en visueel, met bijvoorbeeld symbolen
  • Maak je kaart niet te uitgebreid, durf te kiezen voor je gast. 1 voordeelmenu of een verrassingsmenu helpt ook
  • Wil je toch veel keus bieden, maak het je gast dan gemakkelijker met een stappenplan en concrete suggesties
  • Bied van-alles-wat opties, ideaal voor mensen die echt niet willen kiezen

annet-koerhuis (1)

Annet Koerhuis is horecamarketing adviseur bij Running Fish.
Zij helpt horecabedrijven meer gasten te trekken door hun concept te versterken, een unieke experience te creëren en hun bedrijf in de spotlight te zetten.

Lees ook: Kritiek op Iens; terecht of onterecht?

Na het nieuws van Iens dat ze huKritiek op Iens: terecht of onterecht?n rating criteria veranderen volgde er een hausse aan boze reacties. Annet Koerhuis laat haar licht schijnen over deze kwestie.

 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels