blog

Na een jaar…

Restaurant 4894

In Amsterdam zijn in de afgelopen jaren honderden zo niet duizenden nieuwe horecazaken geopend. Van industrieel pizzarestaurant tot vegetarisch boterhammenhoekje en van ‘drie-hoog-achter-speakeasy rooftopbar’ tot hippe koffiestek.

Na een jaar…
Wouter Verkerk

Het bruist altijd als je er vlak na opening binnenkomt. Heerlijke energie, veel aandacht voor alles en meestal ook nog een instant succes. Helemaal hip, falafel met bier! Wat een leuk idee, gin-tonic en kip! Oh, echt, alleen maar tartaar? Helemaal leuk!

Vaak ondernemers met het vuur in de ogen wanneer ze vertellen over hun zelfbedachte concept, hun voorbereidende wereldreis en over het zorgvuldige samengestelde moodboard voor de sfeer die men heeft ‘neergezet’. ‘Dit is mijn roeping!’ Een wilde baard, op de arm een pizza-slicer getatoeërd, en voor iedere gast een knuffel of een kus. Het is hét horecaparadijs, iedereen is gelukkig. Toch staan na een jaar veel van die restaurants te koop of zijn de avonturen op een mislukking uitgelopen na de veelbelovende start.

Het eerste jaar vliegt meestal om. ‘Wat hebben ween geweldig jaar gedraaid, maar wat hebben we er hard voor moeten werken. Als je al die uren optelt, komt er niet echt een lekker uurloon uit. Laten we de prijzen in het nieuwe jaar wat verhogen en laten we kijken naar de inkoop. Vorig jaar hebben we bijvoorbeeld €2300 verse kruiden besteld. Dat is toch idioot, dat moet minder. En we stoppen met die gratis kleine hapjes bij het aperitief. Dat is zó bewerkelijk, en die waren toch alleen maar bedoeld om ons op de kaart te zetten. Weet je wat we daarmee kunnen besparen?

En na een jaar wil je als ondernemer ook wel weer eens op vakantie. ‘Ze redden het zonder mij ook wel hoor! En dat werken, kan überhaupt veel efficiënter. Eén keer in de week de stoep vegen, is toch ook wel genoeg. En die gestreken overhemden, zijn T-shirts niet veel handiger? En… waarom hebben we eigenlijk altijd verse bloemen op de bar? Ik heb nog nooit van iemand gehoord dat ze speciaal daarvoor kwamen.’

‘ Ja klopt, het is iets minder druk de laatste maand. Komt door de buren. Die hebben aan de overkant een nieuwe zaak geopend. Drúk niet normaal. Ja, ze doen burgers en cider, helemaal leuk. Stampvol maar ze gaan allemaal even kijken en daarna komen ze allemaal weer hierheen hoor. Toch?’

Wouter Verkerk is eigenaar van Verkerk Bartstra, bureau voor gastvrijheid.  Voor meer inspirerende blogs en boeken van Wouter Verkerk: www.wouterverkerk.nl

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels