blog

Ondernemers onder elkaar: recensies plaatsen bij collega’s?

Restaurant 6551

Plaatst u zelf weleens een recensie als u bij een collega heeft gegeten? Of zijn Misset Horeca-lezers nou juist de ondernemers die alleen maar zelf af en toe slachtoffer zijn van kritische schrijfsels van de jaloerse buurman? En vindt u die recensies eigenlijk echt leuk of reageert u heel correct, om de schade te beperken?

Ondernemers onder elkaar: recensies plaatsen bij collega’s?

Dirk, een bevriende restaurateur uit Amsterdam, stoort zich altijd mateloos aan gasten die aan tafel niks zeggen over een slechte ervaring, maar als ze thuis zijn niet weten hoe snel ze hun hart moeten luchten op Iens.nl. Zelf at hij laatst ergens en hij vond het niet goed. Hij zag de eigenaar die zijn dag niet had en zijn gasten én zichzelf in de weg liep. Hij gebruikte keuken en restaurant als hangplek, stond in het zicht een sigaretje te rollen, was even buiten en toen weer binnen en dat alles met een gezicht op onweer. Mijn vriend snapte ineens wel dat gasten op het moment zelf vaak zwijgen; hijzelf zei die avond ook niks.

Leestip: Zó ga je om met recensie-chantage

€200 armer, en een uitstekende maaltijd maar minder goede ervaring rijker, zat hij de volgende ochtend thuis. Hij zat er een beetje mee. Een recensie? Nee, dat zou hij niet doen. En toen bedacht hij het. Het was eigenlijk niet zo moeilijk; hij belde zijn collega-ondernemer gewoon op. Ter inleiding deelde hij zijn overwegingen om te bellen, luchtte zijn hart over de avond daarvoor, accepteerde de verontschuldigingen en beloofde voor een herkansing terug te komen. Een bezoek dat omgekeerd ook werd aangekondigd.

Vorige week zat Dirk opnieuw ergens te eten. Hij was beland in een Nijmeegs restaurant en had de avond van zijn leven. Alles klopte en toen hij de sommelier vroeg of hij de eigenaar was, bekende deze dat de eigenaren beiden een avond vrij hadden en dat hij ‘slechts’ de honneurs waarnam. De volgende dag was hij aan het nagenieten en ook nu overwoog hij een recensie. Dat voelde ergens niet zuiver, want waarom dan nu wel? Dus hij belde weer. Ditmaal met een ondernemer die het ontzettend leuk vond om te horen hoe het was geweest.

Ik moest een beetje wennen aan Dirks belrondes, maar inmiddels kan ik er alleen maar waardering voor opbrengen. Horecamensen die weten hoe het is kritiek te lezen zonder het gevoel te hebben daar op een goede manier op te kunnen reageren; die bellen elkaar dus gewoon even op! Is dat dan hun taak? Nee, alleen wel zo gastvrij.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels