blog

De 7 gouden tips over personeel in de horeca

Restaurant 5663

Als ondernemers en bedrijfsleiders me vragen of ik nog ‘een gouden tip’ heb om aan goed personeel te komen in de horeca, zeg ik altijd ja! Het is de enige echte oplossing: Zorg dat mensen niet bij je weg gaan!

De 7 gouden tips over personeel in de horeca

Dat is de meest effectieve manier. Vaak reageren mensen teleurgesteld. Alsof ze echt hadden verwacht dat ik had gezegd: ‘Ja tegen niemand zeggen hoor, maar op de Dorpstraat nummer 35 wonen negen studentes rechten van 20 jaar, bloedmooi, veel ervaring, goede komaf en zeer bereid voor €6,50 per uur voor je aan de slag te gaan.’

Goed voor mensen zorgen

Goed voor mensen zorgen, ook als dat jou zelf af en toe even niet goed uitkomt. Sommige ondernemers besparen iedere dag een paar tientjes door bij rustige periodes in de dag even een paar mensen ‘op stand-by’ te zetten. (Je leest het goed: ‘Ga jij even onbetaald op de bank zitten totdat ik je weer nodig heb..’ Alsof mensen bij een rustige maand ook minder geld nodig hebben voor huur en boodschappen.) Vervolgens lopen die medewerkers weg bij zoveel gekkigheid en betalen die zelfde ondernemers zo 1000 euro aan wervings-, administratie- inwerk- en opleidingskosten.

‘Maar ik ben echt heel erg goed voor mijn mensen hoor!’ Is dat echt zo, vraag ik dan, want ik merk er weinig van in het uur dat ik hier ben… Ik zou zeggen: Doe Gewoon Eens Aardig! Probeer van ‘aardig zijn tegen mensen om je heen’ bedrijfscultuur te maken. Dus tegen medewerkers èn tegen gasten. Dat maakt alles in een gastvrij bedrijf veel minder ingewikkeld.

Zeven tips en open deuren over personeel in de horeca:

  1. Zorg dat jij voor je medewerker net zo goed bent als zij voor de gast. Verras ze regelmatig en geef zelf ook eens OPA. (Oprechte Persoonlijke Aandacht) Dáármee geef je namelijk het goede voorbeeld en niet met je eigen spaarzame gastcontacten.
  2. Besteed net zo veel tijd en energie, enthousiasme en geld aan medewerkerscommunicatie als aan gastencommunicatie. Maak werk van interne marketing en professionaliseer dat! Het binnenkrijgen en terug laten komen van gasten is vandaag net zo belangrijk als het binden en terug laten komen van medewerkers.
  3. Stop met 95% van je What’s app groepjes en val je medewerkers niet lastig met je kapotte lampjes, vieze asbakken en kastekorten op hun vrije dag! Zorg voor een goed werkend systeem, professionaliseer je werkmethodieken en maak het niet nodeloos ingewikkeld voor je mensen. Zou je zelf willen werken voor iemand die je de hele dag negatieve berichten stuurt? Nou dan!
  4. Betaal niet wat je (van een eeuwenoude cao) moet betalen maar wat je zelf een goed bedrag vindt voor dat werk (Dat is toch gewoon meer?).
  5. Realiseer je iedere dag dat medewerkers de belangrijkste beïnvloeder zijn van de beleving van de gast en vaak veel belangrijker dan assortiment en concept. Waarom dan wel veel geld uitgeven aan bijvoorbeeld nieuw interieur maar niet aan ontwikkeling van mensen?
  6. Medewerkers loon geven is niet voldoende, daarmee koop je alleen aanwezigheid. Zie het als een auto. Je moet niet alleen de aanschaf maar ook benzine en onderhoud betalen anders heb je er niks aan.
  7. Je leert je mensen het meeste voor of na werktijd. Mensen die pas om 19.00 beginnen en nog voor sluit al om 23.00 vertrekken die leren dus niks en worden niet beter. Zorg voor een gastvrij thuis voor werktijd. Met mensen samen eten is de beste manier om een team te binden.

Wouters nieuwe boek ‘ Mijn collega komt zo bij u…!’ gaat in op de uitdagingen en kansen van het horecabedrijf van 2018. Het boek is vanaf NU verkrijgbaar op www.horecabo.nl

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels