blog

De oorlog om horecapersoneel

Restaurant 62002

Zeven jaar geleden was het crisis. Er was weliswaar veel personeel beschikbaar maar de restaurants zelf bleven leeg. Vandaag zitten de restaurants propvol maar zijn er geen medewerkers beschikbaar. Eigenlijk is het dus weer crisis; alleen jagen we vandaag niet op gasten, maar op personeel.

De oorlog om horecapersoneel

Toen bedrijven met elkaar streden om de gast, beloofden ze die gast van alles. Ze boden tegen elkaar op en iedereen had (ineens wél) de lekkerste, biologische, met een verhaal, van dichtbij, bijzondere, echte en natuurlijk pure producten. Men klopte zichzelf publiekelijk op de borst over hun ‘mvo-beleid’, hun bewuste keuzes en dat allemaal ook nog tegen de allerlaagste prijs. Desnoods kwam iedere tweede gast gratis of er was een andere ‘te mooi om waar te zijn’ aanbieding. ‘Kom bij ons!’

Tegenwoordig strijden horecabedrijven met elkaar om het laatst overgebleven horecapersoneel. De (social) media-platforms die zeven jaar geleden door restaurants werden gebruikt om gasten te lokken, zijn nu in gebruik voor personeelswerving. Wie de Facebookpagina of de website van een gemiddeld restaurant bezoekt, ziet geen aantrekkelijke gerechten of arrangementen, maar vacatures. Niet ‘kom je eten?’, maar ‘kom je werken?’

Net als zeven jaar geleden bij de strijd om de gast, wordt er (ineens) nogal wat in het vooruitzicht gesteld. Goed salaris, opleiding, gezellig team, scooter van de zaak, woonruimte, heel flexibel werk, vrij wanneer je wilt, €1000 welkomstbonus, goed personeelseten, sportschoolabonnement, doorgroeimogelijkheden en (al zegt hij het zelf) een hele leuke (!) werkgever. ‘Kom bij ons!’

Ten eerste: de oorlog om de gast is in heel veel bedrijven betaald door de medewerkers, zij zijn in die jaren afgeknepen. Daar heb je gelijk een van de oorzaken van de krapte van vandaag, mensen zijn dat zat. Een heel goede nieuwe cao is maar een kleine eerste stap om dat leed te besparen. De beloftes die hen nu noodgedwongen worden gedaan, komen dus meestal voort uit opportunisme, niet uit idealisme of gastvrijheid.

Ten tweede: zoals in iedere oorlog worden er partijen in de strijd betrokken die onschuldig zijn. Bij zowel de strijd om de gast als de huidige strijd om de medewerker worden bedrijven betrokken die wél al jarenlang op een geweldige manier aan het werk waren met mens, product, bedrijf en omgeving. In moeilijke tijden sneeuwen zij onder omdat iedereen ineens gaat doen wat zíj altijd al deden, en wat zij bovendien de normaalste zaak van de wereld vinden. Het komt niet in ze op dat van de daken te schreeuwen. Zij denken immers: ‘Kwaliteit is dat wat je ook doet als niemand kijkt.’ Die bedrijven moet je zien te vinden, als gast en medewerker. Daar zit je namelijk altijd goed.

Wouter Verkerk van Verkerk Bartstra is horecatrendwatcher en coach van horecaondernemers en hun teams. Hij schrijft en ontwikkelt boeken, blogs en methodes op het gebied van gastvrijheid. Lezers van Misset Horeca krijgen met de code MIHO3 € 3,00 korting op bestellingen vanaf €15,00.

Leestip: Koks bij sterrestaurant Kaatje bij de Sluis werken 45 uur per week

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels